Hoe zit het nou met pleeg of niet?

(Bijv. 2 familie's bijv. Familie a & b)
Familie A & B gaan scheiden en de vrouw A gaat met man B en hun hadden van het vorige huwelijk allebei een kind. En dat gaatweer uit zijn die kinderen dan nog steeds stiefzusjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, sterker nog; je zou dat stiefzusje, pas stiefzusje mogen noemen als jou vader dood is en jou moeder is hertrouwd met de vader van jou stiefzusje. Tot die tijd is het; de dochter van de vriend van m'n moeder.. Maar aangezien dat nogal moeilijk klinkt, zeggen we makkelijker stiefzus/broer/vader/moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat heeft met pleeg niets te maken.

De kinderen van de nieuwe partner van je vader of je moeder zijn je stiefbroertje of -zusje als de ouders een officiële verbintenis aangaan, dus samenwonen met contract of huwelijk.

Maar als dat dan weer uit gaat, einde contract,
dan zijn die kinderen niet nog steeds je stiefzusjes/broertjes.

Dan kun je hooguit spreken van je ex-stiefzusje.

Je had ooit een stiefzusje, maar nu niet meer. Nu is het misschien nog een vriendin, of een kennis, of een ex-stiefzusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar ze zijn wel halfzussen, ex-stiefzusjes bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn geen halfzussen, want ze komen uit het vorige huwelijk, dus allebei andere ouders. Ze zijn juist wel ex-stiefzusjes dan, omdat ze eerst stiefzussen waren en daarna weer niet.
Het belangrijkste in deze is dat de kinderen samen hebben gewoond onder 1 dak, dan pas kan je gaan spreken over stiefbroers en zussen.

Mochten daarna de ouders weer scheiden blijft de stieffamilie band toch bestaan.

Dus in principe blijven in jou geval de meisjes toch stiefzussen omdat ze gezamelijke ouders hebben of hebben gehad.

Mochten de ouders een wettelijke relatie hebben gehad is het zelfs dat de stiefkinderen ook erven indien één van de ouders overlijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als een van je ouders de ouder is van je zus of broer dan heb je een stiefzusje of broer.
Als het een pleeggezin betreft dan kun je dat zo voelen, zelfs gevoelsmatig het is je zus of broer, maar het is geen bloedverwant, dus geen stiefbroer/zus.