heeft een mens zonder armen minder evenwicht dan mensen mét armen?

wand laatst liep ik bij Gym over een turnbalk heen en me armen hielpen me een beetje om me evenwicht te houden. zou een mense zonder armen omvallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zou niet per definitie omvallen zonder armen (er zijn genoeg mensen die een of beide armen moeten missen en die kunnen ook lopen) maar je zou wel een stuk minder makkelijk je evenwicht kunnen corrigeren. Dus het korte antwoord is: ja, je hebt minder "evenwicht". Of beter gezegd: je zou het een stuk moeilijker hebben om je evenwicht goed te beheersen.

Je armen zijn makkelijk en heel snel te bewegen en wegen toch best een flink aantal kilo's, dus je hersenen gebruiken je armen automatisch voor de balansbeheersing. Als een soort tegengewichten. Ga maar eens een eindje sprinten met je handen in je broekzakken, dan zul je zien dat je dat bijna niet voor elkaar krijgt om het simpele feit dat je dan heel moeilijk je balans kunt corrigeren.

Ga nou maar eens een eindje sprinten met je armen er gewoon bij, en je zult merken dat je automatisch op het moment dat je met je rechtervoet op de grond komt, tegelijk met je linkerarm naar voren langs je lichaam zwaait. Dat doet je brein om je lichaam in balans te houden.

Als je bijvoorbeeld dronken bent heeft je brein dezelfde neiging, maar is daar een stuk minder snel en accuraat in. Daarom vallen dronken mensen makkelijker, omdat hun brein wel weet HOE de correctie werkt, maar het net niet (of heel erg niet, afhankelijk van de hoeveelheid drank ;) ) op tijd voor elkaar krijgt om de signalen (zeg maar de informatie over de huidige lichaamsbalans) van je zintuigen te verwerken en de juiste signalen naar de juiste spieren te sturen.

Denk ook eens aan een waggelende vogel. Dat waggelen is er niet voor niets: ze hebben geen makkelijk "slingerbare" ledematen zoals onze armen om de balans te regelen. Maar als een zwaan (bijvoorbeeld) hard wil rennen slaat hij zijn vleugels uit. Dat is zijn manier om balans te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik bedoel tijdens het sprinten met de armen erbij: als je met je rechtervoet op de grond komt zwaai je met je RECHTER arm naar voren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk +
Wat bunny zegt,

armen helpen bij evenwicht houden daarom gebruiken wandelaars ook grotere armzwaaien dan een normale mens. Het levert ondersteunen