Wat is de (is er een) relatie tussen bloeddruk en bloedsomloop?

Heb altijd begrepen dat een goede bloedsomloop belangrijk is en dat je je fitter voelt met een goede bloedsomloop. Ik heb een bloedrukmeter, en ben benieuwd of ik een betere bloedsomloop (door meer te sporten) kan meten met die bloeddrukmeter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Of je een betere bloedsomloop krijgt door te sporten is mij niet bekend, maar het is inderdaad zo dat een slechte bloedsomloop je minder fit maakt. De bloeddruk heeft te maken met het hart, hoe vaak dat bloed door je lichaam pompt. En dat is dan je bloedsomloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bloeddruk meter meet de druk in de slagaderen. De bovendruk is de maximale druk die onstaat door het samentrekken van de linker hartkamer, de onderdruk meet de minimale druk als het hart zich weer vult met bloed.
Heb je een normale bloedruk, kan die door sporten wel wat dalen.
Het nadeel van zelf meten is dat je wel moet weten wat de normaal waarde zijn en wanneer iets alarmerend is. Verder is een meting een moment opname en kan bloeddruk nogal schommelen, bij stress en vlak na inspanning kan hij flink verhoogd zijn, dan zou je ongerust worden terwijl dit helemaal niet nodig is.
Als je gezond bent is het voldoede om als je toch bij je huisarta bent, die eens te laten checken, de huisarts kan ook veel beter inschatten of je bloeddruk afwijkend is.

Wil je regelmatig een check-up van je bloeddruk en controle van je bloed, wordt dan bloedonor, vanaf je 18 de mag dat. ;)