Hoe heet het als je tenen zijn gebogen?

Ik heb vandaag een term geleerd bij m'n opleiding en ik kan er niet meer op komen. Het is zeg maar als je bedlegerig bent, en je deken te strak vast is gemaakt. Zo worden je tenen naar beneden worden gedrukt en ze zo blijven staan doordat de dekens constante druk op je tenen leggen. Dit gebeurd niet al na 1 dag, maar na een aantal weken. Nu wilde ik dat opzoeken maar ik weet niet meer wat de term is. Kan iemand me helpen?

Toegevoegd na 5 minuten:
En nee, kromme tenen is niet het juiste antwoord. ;-)

Toegevoegd na 23 minuten:
Het zijn ook geen hamertenen ;-)

De term die ik zoek eindigt echt op ...-voeten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

O, dat zijn spitsvoeten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het probleem is niet zozeer gelokaliseerd in de tenen maar ontstaat meestal door een verkorting van de achillespees. Als iemand met spitsvoeten, die meestal langdurig in bed gelegen heeft, weer probeert te lopen, lukt dat alleen maar op de tenen, als een ballerina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaah, zo hadden we nog lang kunnen zoeken. Dat heeft toch niets met gebogen tenen te maken :-S
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om een vraag duidelijk te formuleren.
Goed doorgedacht Keesvi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Siska. Hoewel hamertenen ook mijn eerste associatie was zat ik al voor ik de laatste hint las op het spoor van spitsvoeten. Ik begin me toch een beetje een ouwe rot in het vak te voelen, hoewel dat vak veel te ruim is om op mijn lauweren te gaan rusten. Sterker, dat wil ik niet eens. Er valt nog veel te veel te leren! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus u beweert dat het niets met gebogen tenen te maken heeft? Volgens mijn docenten wel......

Andere antwoorden (2)

Hamertenen.
Hamertenen zijn tenen, waarvan de gewrichtjes gebogen zijn.
De reden hiervan is meestal een dysbalans tussen de buigspieren en strekspieren van de tenen.
Dit ontstaat bijv. door verkeerde schoenen, gewrichtsontstekingen, afwijkende voetstand met afwijkend looppatroon, breuk, etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamertenen.

Hamertenen komen vaak voor bij mensen met een holvoet of door het dragen van te krappen schoenen. Ook het altijd dragen van slippers of klompen kan hamertenen veroorzaken. Hamertenen klauwen en staan uiteindelijk niet meer op de grond. Bovenop de teen ontstaat door druk van de schoen eelt en likdoorns, welke kunnen onsteken. Onder de bal van de voorvoet komt er extra druk, waardoor het voetvet (capiton) naar de tenen verschuift.  Onder de hoofdjes van de middenvoetsbeentjes zit dan te kort demping en gaat men rechtstreek op de botjes staan. Dit is zeer pijnlijk.

Is dit het ?