Als je het gevoel hebt dat het de moeite waard is geweest, dat kan op elk moment zijn natuurlijk.....daarvoor hoef je niet perse heel oud te worden. Liever wel natuurlijk,maar het gaat toch ook een beetje om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.
Ik denk dat je tevreden terug kunt kijken is als je lief hebt gehad en als er van je gehouden is.
En als je hebt kunnen genieten, van de natuur, van de mensen om je heen, van muziek, van de echte dingen van het leven.
Materiële zaken hebben er verder niets mee te maken.
Dat zijn slechts hulpmiddelen, de essentie zit in gelukkig zijn geweest met je geliefden om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wanneer je zin heb gegeven aan je leven.

Tot het moment dat je het antwoord nodig heb om verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke keer kun je dat doen... En elke keer is het weeer nieuw en fris...

Dus doe het zo vaak dat het vanzelf gebeurt...

Of je dan tevreden zult zijn dat weet ik dan weer niet...

Toegevoegd na 53 minuten:
Maar afsluitend kun je dat pas op (of na) het einde van je leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bingo +1
Ieder moment dat je je gelukkig voelt.
Ieder moment dat je iets hebt gedaan waar je je tevreden of blij over voelt.
Of het nou gaat om de afwas die eindelijk gedaan is, je een keertje lekker gekookt hebt voor je geliefde, of eens wat geld voor een goed doel hebt bewaard.

In zijn geheel gezien; 'je leven', doet het er niet toe hoe oud of jong je bent, je kunt er altijd tevreden op terug kijken. Morgen kan het immers voorbij zijn, en dan bleek dit echt alles te zijn.
Kijk terug op je keuzes, wees blij over de goede keuzes en bedenk wat je geleerd hebt van de andere keuzes, hoe je hierdoor wellicht positief veranderd bent.

Ja, ik vind het iedere dag weer waard om even terug te kijken en maar te voelen of ik nog altijd tevreden en gelukkig ben met het geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op je sterfbed de balans opmaakt, en concludeert dat je het leven toch niet had willen missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je zelf tevreden bent met wat je hebt gedaan en bereikt en niet wat anderen zien als ideaalbeeld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten alle tijden. Gewoon doen, tevreden zijn. Sommige vervelende dingen gebeuren met een reden. Als je er naar jouw mening op de juiste manier mee omgaat (en ook met de goeie dingen natuurlijk) dan steek je er iets van op en kun je dus tevreden zijn.
En ben je niet tevreden, baal je van wie of hoe je bent? Snel verandering in brengen dan. Jij bent de enige die jezelf kan veranderen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar dounja :) +1
Weet ik niet, ik ben pas 69
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zeggen dat je tevreden kunt terugkijken op de dingen die je in overeenstemming met je geweten hebt gedaan. Dan ga je er echter wel vanuit dat je gewetensfunctie goed is ontwikkeld. Wat mij betreft mag een massamoordenaar niet tevreden terugkijken, ook al heeft hij zijn hele leven zijn geweten gevolgd. Je zult daarom steeds kritisch moeten zijn op je gedrag en niet alleen je geweten volgen, maar ook externe bronnen moeten raadplegen (dus ook je omgeving).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste doe je dat op het eind,want anders weet je niet wat er nog gaat gebeuren! Er moet wel reden zijn om tevreden terug te kijken,dat kun je niet als je er een zooitje van gemaakt hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder moment dat je het gevoel hebt dat het leven dat je leeft waardevol is voor jezelf en voor anderen (mensen om je heen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedere avond als je in bed ligt en nadenkt over de dag. Moeilijke situaties horen bij het leven en heb je niet altijd in de hand, maar wel hoe je er mee omgaat.
Als je iemand hebt geholpen en het geeft je een goed gevoel dan mag je tevreden zijn want je had ook geen hulp kunnen bieden.

Zo hoef je op je sterfbed niet te denken of je tevreden kunt terugkijken want dan heb je heel veel om na te denken. En kan je het niet meer terug draaien En heb je iets gedaan waar je spijt van hebt of anders had kunnen handelen, dan kan je het nu nog rechtzetten en iedereen recht in de ogen kijken.

En bedenk zo pluk de dag.