Ligt eraan hoe oud je bent.

Ervan uitgaand dat je jeugdig bent, zou ik zeggen dat dit komt doordat je een 'baard in de keel krijgt'.

Tijdens de puberteit van een jongen groeit het strottenhoofd onder invloed van testosteron.

Dit duurt doorgaans een paar weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 13 jaar oud, je krijgt dus de baard in de keel, dat gebeurt bij alle jongens die de pubertijd ingaan, of je heb een griepje onder de leden, dat kan ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de baard in de keel. Heel normaal op jouw leeftijd. De normale stemmutatie van jongens in de puberteit verloopt in 3 fases:
- Premutatie – rond de leeftijd van 12-13 jaar is er een opvallend verlies in de hoge tonen. De lage tonen worden onvast en er is een opvallende groei van het strottenhoofd.
- Mutatie – rond de leeftijd van 13-14 jaar daalt de spreekstem opvallend. Er is een grote schorheid (heesheid) met stembreuken tussen middenstem en lichte stem.
- Postmutatie – rond de leeftijd van 14-15 jaar bereikt de stem een grotere omvang met drie vormen van stemgeving. De stem wordt in deze fase stabiel.