Heeft iemand een idee hoe het kan dat ik constant trek in zoetigheid heb ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druk je ook heel erg veel, meer dan anders?

Het beste antwoord

Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- eigen voorkeur, de een vindt zoet lekker, de ander hartig etc.
- behoefte aan troost, sommige mensen hebben heel sterke behoefte aan zoetigheid als ze zich verdrietig of eenzaam voelen.
- gewenning. Je lichaam raakt als het ware een beetje verslaafd aan de zoetigheid en de suiker als je veel snoept. Als je een tijd zonder suiker leeft, verdwijnt die behoefte op een gegeven moment voor een groot deel (maar tijdens het 'afkicken' kan het juist groter zijn).
- de rest van je voeding, na bepaalde smaken kan je meer behoefte hebben aan zoet. Zo hebben sommige mensen na het avondeten of na chips meer trek in zoet dan op andere momenten. Hoe dat precies zit, weet ik niet, misschien een soort balans tussen zout en zoet ofzo?
- het kan ook te maken hebben met bepaalde delen van je gezondheid. Als er iets is met je bloedsuikerspiegel, kan het zijn dat je daardoor extreem veel behoefte aan zoet krijgt. Je lichaam associeert zoet met suiker. Als je bloedsuikerspiegel te laag is, wil die omhoog gegooid worden, en suiker is dan een supersnelle manier om hem omhoog te krijgen; daardoor kan je lichaam gaan roepen om zoet, omdat de bloedsuikerspiegel gewoon te laag is. Suiker eten op zo'n moment is echter niet slim. Als je een probleem hebt met je bloedsuikerspiegel dat echt heel sterk is, en je bijvoorbeeld flauw valt wanneer die te laag is, dan is het wel nodig om zoiets snels als suiker te nemen. Is die noodzaak er niet, kan je het beter niet doen. Suiker zorgt dat de bloedsuikerspiegel heel snel omhoog vliegt,
maar daardoor daalt ie even later ook weer heel snel, waardoor je snel weer te laag uitkomt, en weer opnieuw iets moet eten etc etc.

Je behoefte aan zoet hoeft niks mis mee te zijn. Mocht je het gevoel hebben dat er toch iets achter zit, kan je het altijd een keertje aankaarten als je een keer bij de huisarts bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, ik denk dat iemand wel een idee heeft. Ik ben ook zo een iemand. Mijn mening is dat je een zoetekauw bent. Daar kun je oud mee worden, dus niet getreurd. Als je echter oud wilt worden met je eigen tanden zou ik er wat aan gaan doen.
Om maar niet te spreken over de kilootjes.
14 jaar geleden
Als de volgende bron klopt zou dat wel eens genetisch bepaald kunnen zijn.

Zin in suiker eten genetisch bepaald?
Canadese wetenschappers hebben een genetische oorzaak gevonden voor het feit dat sommige mensen meer suiker eten dan andere mensen. Een bepaald gen, het zogenaamde GLUT2 gen, zou afwijken bij suikerliefhebbers ten opzichte van mensen die minder suiker eten. In dit onderzoek werden bijna 700 Canadezen onderzocht op afwijkingen in hun GLUT2 gen. Het GLUT2 gen is in het lichaam betrokken bij de gevoeligheid voor een hoge bloedsuikerspiegel. Wanneer de bloedsuikerspiegel hoog is, is er genoeg suiker in het bloed en gaat er een seintje naar de hersenen dat je vol zit. Wanneer het GLUT2 gen afwijkt, werkt dit mechanisme niet meer. Je bent minder snel verzadigd als het om suiker gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een aangeboren voorkeur, bedoeld om de mens als soort te laten overleven. Moedermelk is zoet, en een voorkeur voor zoetigheid zorgt ervoor dat we al heel jong ons best doen voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Er zijn nog meer smaakvoorkeuren die de mens heeft ontwikkeld om als zijnde jager/verzamelaar een voorkeur te krijgen voor energierijk, voedzaam eten. Helaas zorgen die heden ten dage vooral voor overgewicht en diabetes type 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je een "suiker"ziekte... en moet je eens zuurtjes proberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies + 1 voor het benoemen van het probleem
je hersenen hebben ook veel suikers nodig, anders werken ze langzamer dan ze zouden willen. ik denk gewoon dat je heel slim bent (A) en veel suiker nodig hebt. heb ik ook. is normaal hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, is niet normaal en je wordt in jouw latere leven daarop afgerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, pas daar mee op hoor. Er is een verschil tussen het ingredient suiker en de voedingsstoffen die we suikers noemen.
Je hersenen en de rest van je lichaam hebben inderdaad de suikers (voedingsstof) nodig, maar dat zit niet alleen in het ingredient suiker, maar ook in bijvoorbeeld granen en fruit. Het ingredient suiker is echt slecht voor het lichaam, een bepaalde mate kan de mens wel aan, maar het is beter om niet te doen.
Het kan zo zijn dat je lichaam gewend is geraakt aan veel zoetigheid. Wanneer je beetje bij beetje minder, zal je lichaam er ook minder om gan vragen.