Wat kan ik doen als ik mij buitengesloten voel in mijn eigen vriendengroepje?

Ik heb lol met mijn vriendinnen, we gaan al heel wat jaren met elkaar om, altijd als groepje. Ik ben niet de grappigste of de spontaanste, maar heb heus ook wel zo mijn kwaliteiten, en zo'n muurbloempje ben ik nou ook weer niet. We delen dezelfde interesses, zitten in eenzelfde levensfase. het valt mij op dat ik er soms buiten lig. Het gaat heel subtiel. Geen oogcontact tijdens verhalen van de spreker, de anderen wel. Niet naar mijn mening vragen, iets voorstellen of afspreken wat mij ook aangaat en ik wordt dan net even vergeten. Ik geeft toe dat ik soms wel een beetje dromerig ben, maar ik doe er alles aan om een actieve luisteraar te zijn. Ik heb meestal erg veel lol in dit gezelschap, maar sta onderaan qua "pikorde" om het zo maar even te noemen. Ik wil n.a.v. een incident (een concreet voorbeeld dus) toch die persoon er op aan spreken. Zij sloot mij buiten, bewust of onbewust, en ik ben het erg zat. Ik vind de confrontatie eng, want ik zal wel erg dramatisch overkomen en de naam krijgen van iemand met lange tenen. Advies graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Je vriendinnen zijn je veel waard, en je wilt de sfeer niet verpesten? Als je secundair reageert, heb je als voordeel dat je er goed over na hebt kunnen denken en je bent wat kalmer geworden. Nadeel is dat je vriendin het misschien allang al vergeten is, zich er aan herinnerd wordt, en dat dat dan rauw op haar dak valt. Maar ze kent je, hoop ik. Zeg: "Tja, ik zal het proberen voortaan gelijk te zeggen, dan de lucht sneller geklaard. Maar ik vind dat nou juist zo moeilijk!" Hopelijk zal ze je aanmoedigen dit toch te doen, en dat ze wel tegen een stootje kan. Ten minste, dat zou ik zeggen, om haar gerust te stellen. We zitten allen op onze eigen manier in elkaar, met onze eigen gedachtenkronkels, en miscommunicatie is zo'n vaak voorkomend probleem. Ga er maar vanuit dat je vriendin er zich onbewust van is, ga maar uit van het goede in je eigen vrienden. ik hoop dat ze dan ook zuinig op jou zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spreek vanuit hoe jij het voorval hebt ervaren. Bijvoorbeeld: "Ik kreeg het gevoel dat.." Je loopt altijd het risico dat ze vindt dat jij het je niet zo moet aantrekken, of dat ze zegt dat ze niets verkeerds doet. Een goede vriendin trekt zich echter iets aan van het feit dat jij je zo rot voelt hierover en zal proberen attenter te worden.

Ga er in ieder geval niet van uit dat ze het met opzet doet. Als je dat wel doet, ga jij in de aanval en zal zij zich verdedigen door alles te ontkennen. Daar schiet je niets mee op.
Het valt niet mee om zoiets bespreekbaar te maken, temeer omdat zulke dingen vaak onbewust ontstaan en er in sluipen.
Er van uitgaande dat ze zich niet bewust is van haar gedrag, komt het voor haar als donderslag bij heldere hemel als je over dit voorval begint. Houd er rekening mee dat ze verrast is, geef haar even de tijd om te laten bezinken wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ene voorval kun je zeker benoemen en aan die persoon uitleggen dat ze het mogelijk niet bedoelde maar dat je je uitgesloten voelde. Reageert ze daar naar jouw gevoel goed op kun je een stapje verder gaan en zeggen:
ik wel vaker het gevoel dat ik er wat buiten sta, herken jij dat? Daarmee kun je een soort bondgenoot kweken want als het inderdaad niet haar bedoeling was zal ze zeer waarschijnlijk hier een beetje op letten, dat doe je dan vaak onbewust.
Dat gesprek moet wel 1 op 1, niet met de rest erbij

PS Het is echter (helaas) wel zo dat er in een meidengroep ALTIJD een pikorde is (ik vond dat je het proces in jullie groepje HEEL mooi onder woorden bracht en ook met veel inzicht). Ik weet van elk groepje van een paar vrouwen waar ik "in" zit precies wie "onderaan" staat. Wil je je positie wat dat betreft verbeteren moet je de "strijd" aangaan en afhankelijk van hoe zeker de anderen zich op hun plek voelen kan dat behoorlijk hard tegen hard zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben zelf vaak iets attenter tegen die (fictieve) laatste persoon en daardoor krijgt die uiteindelijk soms meer aandacht dan de dame daar precies boven
amigo