Als je komt te overlijden zonder familie wat gebeurt er dan?

Word je begraven en krijg je een grafsteen of word je gecremeerd? En een dienst? Wie betaalt dan alles?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is weer een andere vraag...

Het beste antwoord

Je krijgt en dienst waarbij minimaal 3 mensen aanwezig zijn en wordt beraven in een algemeen graf, waar dus meedere mensen in kunnen liggen en je krijgt een monument ter grootte van ongeveer een stoeptegel, en na 10 jaar wordt het graf geruimd. Je bergavenis/crematie wordt in eerste instantie, als er geen begravenis verzekering is, betaald uit de boedel (al je bezittingen) en als er helemaal niets is dan door de sociale dienst, zie wet op de lijkbezorging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja sorry ik zag hem al maar helaas kun je dat niet meer corrigeren, maar goed ook soms want anders zouden reacties soms nergens meer op slaan.

Andere antwoorden (5)

Als er echt niet is krijg je een begrafenis van de staat. Vaak is er dan een korte sobere plechtigheid met wat overhiedsmedewerkers. De overheid betaalt dit alles. Hetzelfde geldt als er iemand wordt gevonden waarvan de indentiteit niet kan worden vastgeteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt standaard begraven door de gemeente waar je woont... De gemeente heeft de plicht om dan voor een begrafenis te zorgen... De overheid betaalt alles als ze nergens anders de kosten kunnen verhalen... Wellicht zijn er ook wel gemeentes waar dan het stoffelijk overschot gecremeerd wordt, maar dat is dan een recentelijke ontwikkeling en/of zal zeker in de toekomst ingevoerd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dood gaat zonder familie die bekend is of als de begrafenis niet betaald kan worden dan krijg je een gemeentebegrafenis.
De gemeente betaald dan jouw crematie. Je wordt dan bij bijvoorbeeld bij Dela verzorgd. Geen bezoek natuurlijk als je geen familie hebt of als die een regulier afscheid niet kunnen betalen.
Ik weet van mijn vrouw dat ze bij Dela deze overledenen hetzelfde behandelen, evenveel respect als de betalende klant.
Het komt dus goed als je dood gaat en je geen familie hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen dan ook geen gasten bij aanwezig zijn als je een begravenis van de staat krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet waar dat een begrafenis op kosten van de gemeente zonder gasten gebeurt. Als er nog vrienden etc. zijn die afscheid willen nemen en/of aanwezig willen zijn bij de begrafenis dan kan dit altijd. Er is zelfs koffie en cake voor hen, dit wordt gewoon door de gemeente betaald. Ik weet dit omdat een collega bestuurslid enige tijd geleden op deze manier naar zijn laatste rustplaats is gebracht. Er was geen familie/geen geld, maar wel een eenvoudige uitvaart.
Als je zonder familie,maar met overlijdens verzekering uitstapt zal je een begrafenis krijgen,die je hebt aangegeven.
Heb je dat niet aangegeven,zal je toch een fatsoenlijke begrafenis/crematie krijge. Het eventueel overblijvende geld vervalt aan de staat.
Is er geen verzekering,wordt je op kosten van de gemeente begraven.De gemeente zet daarvoor een advertentie in het plaatselijke sufferdje.