Als een patiënt bloed van een donor ontvangt, krijgt hij dan ook het DNA van de donor toegediend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een goeie vraag!
Onlangs vroeg ik mij iets overeenkomstig af;
Stel je krijgt bloed van iemand met kanker.
Jij bent in behandeling voor een bepaalde kwaal en men neemt jou een staal bloed af ,word er dan ook bij jou kanker vastgesteld? Zie link:
http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/8776443/Vinding-kanker-is-aan-te-tonen-in-bloed.ece
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt geen bloed van mensen met kanker. Iedereen die die ziekte heeft of in het verleden heeft gehad mag geen donor zijn. Ook niet voor organen of weefsel e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou inderdaad vastgesteld worden, maar je zou het ook krijgen en daarom bovenstaande reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/bloed-anders-ontvangt-twee-soorten.4825

Antwoorden (2)

In het bloed van de patiënt bevinden zich dan inderdaad bloedcellen met DNA van de donor, maar omdat deze cellen zich niet zullen delen zal het DNA na de levensduur van de donor-cellen weer verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode bloedcellen hebben geen kern, dus geen DNA. Bij een volledige bloedtransfusie worden er ook bijv. witte bloedcellen ingebracht, maar die worden vernietigd door jou witte bloedcellen.