Nee dat kan niet. Je hebt een contract waarin je werkzamheden staan. Als je iets compleet anders moet gaan doen kan je daar bezwaar teen maken.

Het beste voor je werkrelatie zou zijn om een gesprek aan te gaan met je leidinggevende om uit te vinden wat de redenen zijn, hoe lang het gaat duren en of het echt niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is dit wel mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Bij een zogenaamd flexibel contract staat je taakomschrijving erg breed beschreven, waardoor ze je flexibeler kunnen inzetten.

De NS is een voorbeeld van een werkgever die dit soort contracten inzetten. Een machinist zou dus van de ene op de andere dag ingezet kunnen worden als conducteur.

Maar dat doet niks af aan het feit dat je werkgever niet netjes te werk is gegaan door het niet met je te bespreken.

Als je overigens een specifieke functieomschrijving in je contract hebt staan, mag je inderdaad zoal al is gezegd niet worden overgezet naar een andere functie zonder jouw toestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met zonder te vragen? Zei hij op het ene moment ineens, vandaag ga je ergens anders werken?
Dat zou niet echt netjes zijn.
Aan de andere kant is het afhankelijk van je CAO, je taakomschrijving en of er economische of logistieke belangen zijn binnen een organisatie, vaak (helaas) weldegelijk mogelijk dat de werkgever kan vragen dat je ergens anders gaat werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan in sommige gevallen.
De gevallen waarin dat kan zijn:
1. je wordt gereïntegreerd en bent (medisch) ongeschikt voor je huidige functie. Dan is je werkgever verplicht passend ander werk voor je te zoeken en dan moet je dat accepteren.
2. Bij een reorganisatie, als je huidige functie voor jou vervalt en je krijgt een alternatief dat passend is. Dan geldt in de meeste gevallen ook dat je zelf geen keus hebt.
Vooral punt 2 komt vaak voor, bijvoorbeeld als er gefuseerd wordt of als er weer wat verandert in de wet en regelgeving waardoor alles anders wordt. Wat dat betreft is de gezondheidszorg een omgeving waar veel in verandert.