Kunnen grotere binnenste schaamlippen de oorzaak zijn van terugkerende schimmelinfecties?

Ze wrijven langs mijn ondergoed. Ik draag katoenen en geen strakzittend ondergoed, en was deze streek gewoon met water. De vaginale tabletten hiervoor helpen wel, verkregen door de huisarts, maar het probleem blijft terugkeren, waardoor bijvoorbeeld fietsen pijnlijk is. Verder heb ik milde jeuk en witte brokkelige afscheiding. En zou ik evt hiervoor in aanmerking kunnen komen voor een schaamlipcorrectie? Hoe zit dat met de vergoeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Kimath
12 jaar geleden
Als je er in het dagelijkse leven veel last van hebt, kom je volgens mij wel in aanmerking voor een Correctie. Maar ik zou dit met je huisarts bespreken, die kan je vertellen wat er mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de zekerheid: bij de meeste vrouwen zijn de binnenste schaamlippen groter dan de buitenste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ben er inmiddels ook achter. Vreemd, na mijn bevallingen was dat pas het geval. Nu behoor ik tot maar liefst 60% van de vrouwen, terwijl ik dacht in de minderheid te zijn wat betreft de schaamlipkwestie. Ik ben inmiddels " genezen", zonder medicijnen, en ik denk dat het met hormoonschommelingen heeft te maken want ik loop ook al weken met grotere gespannen borsten rond.... En heb meer yoghurt gegeten en geen alcohol, kaas of suikers. Toch snap ik niet dat ik er de laatste tijd zo vatbaar voor ben, het is vervelend.
Kimath
12 jaar geleden
Goed om te horen dat de klachten nu weer verdwenen zijn. En goed opletten met hoe je de schaamstreek reinigt. 2-3x in de week tijdens het douchen spoelen met water is voldoende, trek lichtelijk de lippen open om tussenin ook een beetje te spoelen. Verder hoef je niks te doen, de vagina heeft over het algemeen een zeer goede zelfreinigende functie.

Antwoorden (2)

Als je huid voortdurend geirriteerd is omdat die schaamlippen in de weg zitten, ben je op die plek wel vatbaarder voor schimmels. Het lijkt me alleen sterk dat je dan ook inwendige vaginale schimmel krijgt, dat kan eigenlijk niks te maken hebben met je grotere schaamlippen.

Het beste lijkt mij om eens langs de huisarts te gaan en te vragen of het wat uitgebreider onderzocht kan worden. Terugkerende schimmels hebben soms ook wat te maken met het suikergehalte in je bloed, en sommige mensen zijn gewoon vatbaarder dan anderen. Als je een partner hebt, kan het ook nog met hem te maken hebben en ook een penicillinekuur kan schimmel veroorzaken.

Een vergoeding krijgen voor een schaamlipcorrectie blijkt in de praktijk heel moeilijk te zijn, maar kijk eens goed in je verzekeringspapieren en vraag het eens precies na als je in het ziekenhuis bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schimmelinfectie krijg je door: teveel suiker en/of gist
en door je teveel te wassen met zeep van onderen.

Noteer dus eens goed wat je eet, als je een schimmelinfectie hebt, en eet minder dingen waar suiker en gist in zitten... koop geen dure middeltjes om je van onderen schoon te houden. Was er ook niet met zeep.

een harde straal op de douchekop en goed spoelen houdt het zonder zeep heel mooi schoon en reukvrij, houdt de huishouding daar beneden in orde.

Heb je voorheen nooit last gehad van je schaamlippen, dan zou ik een natuurgenezer inschakelen. dat wordt deels vergoed... Ik had ooit 7 schimmels tegelijk omdat ik dacht dat met zeep wassen goed was. IK at ook teveel suikers en gist. De medicijnen van de huisarts hielpen niet.
Ik vond een zeer geode homeopaat in utrecht die me van alles in no time afhielp... Sindsdien ben ik wel weer gewoon suikers gaan eten en gist, maar niet teveel... En ik was met een harde straal water ipv zeep..

Alleen je zorgverzekering kan jou antwoord geven op de vraag of het vergoed wordt. bel hen, en je weet het...
Maar ik denk dat als je infectie genezen is je van je schaamlippen minder last hebt...