Kun je in de lies of op geslachtsdelen een schimmelinfectie veroorzaken met een schimmelnagel (kalknagel)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ja en nee. De schimmel die kalknagels veroorzaakt is dezelfde schimmel als de schimmel die zwemmerseczeem veroorzaakt. Als de schimmel onder de nagel zit is hij moeilijker te behandelen maar evengoed ook iets minder besmettelijk. Voetschimmel of zwemmerseczeem is besmettelijker, omdat die meer contact maakt met omgevingen.
Die schimmel houdt van vochtige en warme huid en kan zich vrij eenvoudig nestelen in de lichaams-plooien, dat kunnen zowel de voeten (bijvoorbeeld tussen de tenen) of de liezen zijn, in dat geval spreek je van liesschimmel.

Heb je last van liesschimmel dan kun je die op dezelfde manier bestrijden als voetschimmel, met anti-schimmelcreme.
Informeer bij de drogist of apotheek of eventueel met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een schimmelnagel kan alleen van de ene op de andere teen en (maar wel veel moeilijker) van de ene op de andere persoon worden overgedragen. Er kunnen dus alleen andere teennagels door aangetast worden, maar geen andere lichaamsdelen.
De schimmels die het veroorzaken zijn dermatofyten. Deze infecteren alleen de hoornlaag van de epidermis en kunnen het onderliggende weefsel van de immuuncompetente gastheer niet binnendringen.
Amadea