Als een baby stopt met borstvoeding, na hoeveel dagen komt er dan geen melk meer uit de borst?

Toegevoegd na 37 minuten:
de baby is 12 maanden en heft dus 12 maanden borstvoeding gehad. We zijn nu bezig om het haar af te leren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

als de baby blijft drinken maak je steeds weer melk aan. als de baby al iets van 2 weken niet heeft gedronken stop je met aanmaken van borstvoeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat verschilt. Het hangt bijvoorbeeld af van de hoeveelheid voeding die je nog gaf voor je stopte, maar het zal ook per persoon verschillen.
Ik heb vrij lang gevoed, twee keer 16 maanden en een keer 20 maanden. Maar op het laatst was het dan nog een of twee keer per dag, en dat heel lang, ik heb het dus niet snel afgebouwd. Na de oudste twee kwam er soms na een paar maanden nog een beetje melk, als mijn kind huilde (of een ander kind, ook handig) of onder de douche bijvoorbeeld. Dat waren dan wel maar een paar druppeltjes. Bij de jongste was het na een paar weken helemaal over.
De kinderen hadden overigens ook na een paar weken geen idee meer wat ze met een borst aanmoesten:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze ervaring heb ik ook. Zelf ook vrij lang borstvoeding gegeven (maar niet zo lang, goed hoor!) 1 keer 13 maanden en de jongste 9 maanden. Ze bleef maar bijten en de lol was er voor mij toen ook helemaal af.
Als de stuwing te groot werd na het stoppen dan kolfde ik soms een klein beetje af. Na een dag of 10 tot 14 was de melkproductie gestopt.
Het beste is om borstvoeding af te bouwen, je kindje minder aanleggen of kolven, dit is de meest natuurlijke manier. Je lichaam zal steeds minder melk aanmaken.
Het hangt ook af van hoelang je borstvoeding hebt gegeven, zelf heb ik het nooit langer dan 3 weken kunnen doen, dan kan je in 1 keer stoppen en is na een paar dagen de melk productie gestopt.
Bij stoppen moet je altijd alert zijn op een ontsteking in de borst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij ging het helemaal vanzelf. Ik heb het niet bewust afgebouwd, maar ik liet mijn zoontje het eigenlijk bepalen. Nadat hij zes maanden oud was kwamen er langzamerhand steeds meer hapjes bij en automatisch had hij steeds minder behoefte aan de borst. Eerst nog alleen 's ochtends vroeg en 's avonds voor het slapen gaan, en uiteindelijk dronk hij toen hij anderhalf was alleen nog een slokje voor het slapen gaan. Ik vraag me af of ik toen eigenlijk nog wel melk had. Hij dronk dan een paar seconden en ging dan direct weer overeind zitten. Ik vroeg me toen af hoelang ik daarmee door moest gaan, tot hij opeens op een avond niet meer de borst wilde. Klaar! Nergens last van gehad.
Zo zou jij het ook kunnen doen. Steeds meer vaste en andere voeding en het mooiste "borstmoment" nog een tijdje aanhouden. Dat is dan meer troost en geborgenheid dan voeding. Je maakt automatisch minder melk aan, dus dat stopt ook vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet exact te zeggen, het verschilt namelijk per persoon en ligt ook erg aan je afbouw schema. Als je steeds iets minder lang laat drinken en uiteindelijk steeds een borstvoeding eraf laat loopt de melkproduktie van zelf terug en stopt uiteindelijk helemaal.