Kan ik geld vorderen bij huisarts omdat hij mij onnodig naar specialist doorstuurt voor eenvoudige behandeling (wratten) met aanslag op eigen risico?

Mijn huisarts heeft mijn naar een specialist gestuurd met bijbehorende aanslag op eigen risico. Kan ik hier iets aan doen c.q. terug vorderen bij huisarts? Waarom draai ik op voor iets waar de huisarts geen zin in heeft? Het betreft eenvoudig aanstippen van wratten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Veel huisartsen hebben tegenwoordig geen zin meer in dit soort "simpele klusjes" die relatief veel tijd kosten en verwijzen dus door naar een (veel duurdere) specialist. Niet voor niets wordt de gezondheidszorg (én de ziektekostenverzekering) elk jaar duurder. Bij behandeling met stikstof, moet je ook vaak nog een keer terug omdat de wrat met 1 behandeling vaak niet helemaal verdwijnt. Het enige wat je kunt doen is een huisarts nemen die het nog wel leuk vindt om dit soort simpele behandelingen zelf uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan best dat de huisarts een behandeling met stikstof niet wil doen en je dan doorstuurt naar een dermatoloog. De huisarts kan alleen maar advies geven. Of je dit op volgt is aan jezelf maar je kan de huisarts niet dwingen om een procedure uit te voeren waar hij/zijn zich niet goed bij voelt. Wellicht heeft hij/zij nooit zo'n behandeling hoeven uitvoeren in het verleden en bedacht dat je niet op je patiënten moet gaan experimenteren. Dat als arts toegeven zie je helaas nog te weinig. Wees blij dat je een arts hebt die dit durft.

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet. De huisarts heeft je niet verplicht naar die specialist te gaan en misschien heeft de huisarts zelf niet de middelen om wratten aan te stippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je moet het zelf betalen, het is trouwens belachelijk dat mensen met een wratje naar een dokter of specialist gaan, kost de maatschapij alleen maar meer geld. Er zijn bij de apotheek middelen genoeg die veel goedkoper is dan een artsbezoek. Zo gaat de premie alleen maar meer omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Bespreek in elk geval met je huisarts dat je hier niet tevreden over bent en dat je het een volgende keer anders wilt.
Eventueel zou je wat er gebeurd is ook kunnen melden bij je zorgverzekeraar.
De meeste huisartsen zijn aangesloten bij een regionale klachtencommissie. Als je een klacht wilt indienen over je huisarts kan het IKG je helpen bij hoe je dit zou kunnen doen.