Mijn vader rookt wat kan ik doen?

mijn vader rookt heel lang en ik ben bang dat hij op jonge leeftijd overlijdt hij rookt al 2pakjes per dag in zijn bedrijf hij zegt elke dag dat hij stopt kunnen jullie me aub helpen want ik wil me vader nog levend hebben jullie websites of tips alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toen mijn beide ouders hersenbloedingne kregen en ikzelf ook steeds meer begon te hoesten en kortademig wertd, vond ik dat het tijd werd de laatste verwode poging te doen, te stoppen met roken, twee jaar geleden. Ik had alles geprobeerd, maar de huisarts zei me "Ga eens naar de stoppen met roken poli in het ziekenhuis. Je krijgt dan onderzoeken aan je longen en een coach toegewezen daarna, die jou persoonlijk begeleid. Hij/zij pakt daarbij het roken op zich niet aan maar de gewoonte, want roken en dat je het nodig zou hebben zit toch echt tussen je oren" De coach gaf me opdrachten, maar ik mocht niet stoppen met roken. Opdrachten zoals ( op maat) *Leg je tabak in een ruimte neer waar je haast niet komt. Voor elke sigaret moet je erheen lopen. *sta eerst rustig op, neem je ontbijt, en ga dan pas een bakkie koffie drinken met een peukje erbij. Dat werd later : pas peukje ná het bakje koffie. Steeds stapsgewijs ging ik minder roken. Elke week kreeg ik er een opdracht bij. 8 mei 2009 stopte ik zonder moeite en heb daarna geen peuk meer aangeraakt. Het kostte me niets, het werd vergoed door de zorgverzekeraar. Leg hem dit voor, lieve bezorgde dochter/zoon, maar bemoei je er verder niet mee, want hoe meer je druk op hem legt, hoe eerder hij bij zichzelf zal denken"Ik rook gewoon door" Mijn moeder heb ik nooit van het roken af kunnen helpen. Ze werd 78 en stopte twee maanden voor ze stierf, toen ze simpelweg niet meer kón roken, door een overmaat aan hoesten en kapotte longen...

Ik begrijp hoe erg je het vindt, en misschien is het handig (als de problemen wat dieper liggen, en het hem niet lukt met stoppen) professionele hulp te zoeken. Ik weet niet zeker of het waar is, maar volgens mij helpt bepaalde kauwgom kauwen ook. Veel sterkte gewenst.

Bronnen:
http://www.ikstop.nl/

Ik snap dat je ongerust bent, maar je vader is een volwassen man die zijn eigen keuzes maakt. Hij weet heel goed dat roken slecht is, maar hij zal pas stoppen als hij dat zelf echt wil. Blijkbaar betekend zeggen dat hij stopt, nog niet dat hij het echt wil. Steun hem als hij daadwerkelijk gaat stoppen, maar hij zal zelf het initiatief moeten nemen.

Ik zit met hetzelfde probleem en heb alles geprobeerd om die persoon er van te overtuigen dat roken heel ongezond is. Gesprekken, films, verzekering, ruzies, etc. Als ik dan vraag wat er gebeurd wanneeer hij/zij longkanker krijgt is het antwoord: dan schaam ik me heel diep. De knop moet bij zo iemand om en dat kunnen ze alleen zelf. Meestal als het te laat is.... Sterkte.

Praat er rustig over met jou vader en zet er geen druk achter maar probeer toch hem duidelijk te maken dat je er grote zorgen om maakt . Omdat stoppen met roken heel erg moeilijk is ! Hij zelf moet er voor 100% achter staan omdat het dan een mislukking wordt . Hijzelf zal wel aangeven wanneer hij er klaar voor is om te stoppen .

Zeg gewoon hoe jij je voelt. Wees eerlijk. Hoe kan hij nou ooit stoppen als er geen helderheid in het hele spel komt? Geloof me, als hij wil, stopt hij direct nog, niet voor jouw, maar voor hemzelf.

ik ben al een tijd gestopt met behulp van Champix, dat krijg je op doktersrecept, ik had geen afkickverschijnselen, was ook niet chagrijnig, vond binnen een week roken zelfs vies, dit werkt dus heel goed, je moet wel echt willen stoppen met roken, vraag aan je vader of hij niet meer binnen wil roken, want dat dat niet alleen zijn, maar ook jouw gezondheid schaadt, zeg dat het stinkt en dat hij van het geld wel leukere dingen kan doen, blijven zeuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100