De spijsvertering begint al in onze mond. Zodra wij voedsel kauwen in de mondholte, wordt dit voedsel vermengd met speeksel en fijngemalen. De voeding wordt doorgeslikt en komt terecht in de slokdram. Via de slokdarm belandt het in de maag, waar het tijdelijk wordt opgelsagen.

In de maag wordt het verder geschikt gemaakt voor opname in de dunnen darm, waar vervolgens een groot deel van de spijsvertering plaatsvindt: de verteringssappen uit de lever en alvleesklier worden aan de spijsbrij toegevoegd.

Het voedsel wordt klaargemaakt voor opname in het bloed via de darmwand. De onbruikbare resten gaan naar de dikke darm. Daar wordt het voedsel ingedikt en bewerkt door bacterieën, waardoor ontlasting ontstaat.