Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verklaart de medische wetenschap persoonlijkheidsveranderingen door medicatie?

Hiermee doel ik specifiek op het prednisolon, waarvan is bekend dat dit o.a. stemmingswisselingen, tot zelfs een psychose kan teweegbrengen.
Vooral bij hoge doseringen en/of langdurig gebruik.
Dit is niet psychisch, in de zin dat de patiënt er zelf invloed op heeft. Maar wat is dit dan, neuropsychologisch (zijn er echt veranderingen in de hersenen waar te nemen)? Of valt het onder de psychiatrie? Of meer onder de endocrinologie omdat het met het hormoonstelsel te maken heeft?

Mijn broer gebruikt nu 4 jaar prednison. Hij is een ander mens geworden. Niet alleen zijn uiterlijk, maar ook zijn gehele karakter en persoon. Vroeger was hij erg relaxed, nu is hij erg gespannen, maakt elke dag lijstjes van dingen die hij moet doen. Hij is snel nerveus, en om niets kan hij gaan huilen of erg boos worden. Tevens was hij vroeger een chaotische rommelkont, en type "ach morgen weer een dag". Tegenwoordig plant hij alles, maakt things to do lijstjes en wil alles recht naast elkaar hebben en netjes. Hij is ineens zeer geordend maar ook dwangmatig in zijn handelingen.

Het is opvallend, en ik vroeg mij af of er nu ook in zijn hersenen is veranderd, of dat dit alleen in bloedwaardes is veranderd door een constante overdosis cortisol.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hele lichaam, en dus ook je hersenen draaien op chemie.
Je persoonlijkheid ligt uiteindelijk ook verankerd in de chemie.
En in principe heeft elke stof invloed op het chemisch reilen en zeilen van lichaam en hersenen. De relatie is dus "simpel".
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als hij stopt met de prednison, veranderd de chemie en veranderd zijn karakter weer terug?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding