Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe verklaart de medische wetenschap persoonlijkheidsveranderingen door medicatie?

Hiermee doel ik specifiek op het prednisolon, waarvan is bekend dat dit o.a. stemmingswisselingen, tot zelfs een psychose kan teweegbrengen.
Vooral bij hoge doseringen en/of langdurig gebruik.
Dit is niet psychisch, in de zin dat de patiënt er zelf invloed op heeft. Maar wat is dit dan, neuropsychologisch (zijn er echt veranderingen in de hersenen waar te nemen)? Of valt het onder de psychiatrie? Of meer onder de endocrinologie omdat het met het hormoonstelsel te maken heeft?

Mijn broer gebruikt nu 4 jaar prednison. Hij is een ander mens geworden. Niet alleen zijn uiterlijk, maar ook zijn gehele karakter en persoon. Vroeger was hij erg relaxed, nu is hij erg gespannen, maakt elke dag lijstjes van dingen die hij moet doen. Hij is snel nerveus, en om niets kan hij gaan huilen of erg boos worden. Tevens was hij vroeger een chaotische rommelkont, en type "ach morgen weer een dag". Tegenwoordig plant hij alles, maakt things to do lijstjes en wil alles recht naast elkaar hebben en netjes. Hij is ineens zeer geordend maar ook dwangmatig in zijn handelingen.

Het is opvallend, en ik vroeg mij af of er nu ook in zijn hersenen is veranderd, of dat dit alleen in bloedwaardes is veranderd door een constante overdosis cortisol.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik snap je vragen hieromtrent en zeker met een broer waarbij je duidelijke veranderingen constateert in zijn persoonlijkheid, dus zoals jij, hij zichzelf en anderen hem al kenden. De oorzaken van zulke (grotere) veranderingen kunnen het gevolg zijn van een psychische stoornis, zoals depressie maar de oorzaak kan ook lichamelijk zijn zoals bv de bijwerking van bepaalde geneesmiddelen waaronder ook wel Prednisolon bekend is als dit ipv een stootkuurtje langdurig gebruikt moet worden. Of bij drugs en/of overmatig alcoholgebruik, en dementie/Alzheimer en een aantal hersentumoren en nog vele andere ziekten kunnen persoonsverandering ook optreden; dus is mede bepalend waarom je broer langdurige Pred. kreeg voorgeschreven. Soms is het ook nog een wisselwerking tussen de ziekte en en de voorgeschreven medicatie.... Iemand die bv Pred langdurig/blijvend moet gebruiken zoals o.a bij de Ziekte van Addison, zware longaandoeningen, som ook wel bij MS of zoals mijn moeder langere tijd (3 jaar) bij fibromyalgie reumatica (waarbij ook aantoonbaar gewrichten en pezen aangetast/ontstoken zijn) is het door alle pijn en klachten vaak erg lastig om de psychische gesteldheid LOS te zien van de medicatie, omdat ook die aandoeningen zwaar ingrijpen op de psyche van iemand. Toch als de Pred kan worden afgebouwd, (waarden worden steeds in de gaten gehouden via lab) en als het de Pred was die zorgde voor die psycheveranderingen, dan keert ook de oude aard van die persoon wel weer terug ;) Maar is de oorzaak bv zwaar drankgebruik en gevolgen en er is daardoor o.a ook Korsakov of neurologische schade al ontstaan, dan is dit helaas onomkeerbaar...

Je hele lichaam, en dus ook je hersenen draaien op chemie. Je persoonlijkheid ligt uiteindelijk ook verankerd in de chemie. En in principe heeft elke stof invloed op het chemisch reilen en zeilen van lichaam en hersenen. De relatie is dus "simpel".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100