heeft iemand advies voor goeie bedtijd voor een 13jarige die niet goed kan slapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Daar heb ik ook vaak last van. óf ik ga van 100 terugtellen of ik ga denken aan dingen die die dag gebeurd zijn. Niet over dingen die nog moeten gebeuren. dan ga je piekeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is geen bedtijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat geen bedtijd in je antwoord ;). had ik ook. ik ga het maar ff aanpassen. ik heb je wel een compensatieplus gegeven, want ik vind het antwoord wel waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry mensen, ik heb het niet goed gelezen!
chille muziek opzetten op een zacht volume en dan de sleep-modus aanzetten. daardoor ga je minder piekeren en val je snel in slaap.

Toegevoegd na 2 minuten:
jack johnson is heel chille muziek!

Toegevoegd na 1 dag:
qua bedtijd, ik ging op 13 jarige leeftijd rond half tien naar bed, en ik sliep dan genoeg, hoewel ik ook lang wakker lag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf 14, ik zorg ervoor dat ik om 10 uur slaap,
dus om half 10-kwart over 9 lig ik in bed.
Probeer in het weekend uit te slapen zodat je de volgende (school) week er weer 'tegenaan' kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen tussen 10 en 11, om 10 uur klaarmaken voor bed (douchen, tandenpoetsen etc etc)

Ik was zelf ook altijd een laatslaper en kon echt niet voor 12 uur slapen.

Om dan om half 10 op bed te moeten liggen is dan meer hell dan rusten, en heeft totaal geen nut.
sterredag
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer hell dan rusten ?
Geen goede boeken op je kamer ofzo ?
Ouders hebben natuurlijk ook recht op een stukje avond zonder kinderen, en moeten soms vroeger op en hebben soms zelfs meer slaap nodig. Je even een uurtje tot zelfs een paar uur op je kamer vermaken (zonder teevee, uiteraard) is heel gezond en hoort er bij.
sterredag
12 jaar geleden
naar bed moeten of op je kamer, zijn 2 verschillende dingen. Het kind is 13 geen 6 meer. En recht op een stukje avond zonder kinderen, tja idd als ze 6 zijn misschien, maar 13? en wat als het kind straks 15-16 is? 10 uur klaarmaken voor bed is echt geen rare tijd. vanmezelf weet ik ook dat lezen niet de oplossing was, ik heb altijd slecht geslapen en heb dus altijd gelezen in bed als ik naar bed moest. Bedtijd zie ik wel als de tijd dat verwacht wordt dat je gaat slapen, dus ook licht uit, en dat is lastig lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze 15-16 zijn JUIST. Toen de kinderen nog (heel) klein waren (en overdag sliepen) vond ik het best als ze gelijk met mijn aar bed gingen, maar nu ben ik aan het eind van de dag het gekakel echt wel een keertje zat hoor. En ja, mijn dag begint vroeg, dus de hunne eindigt relatief vroeg. ;-)
Toen ik zestien was trouwens merkte ik ook dat ik uit mezelf veel vroeger naar bed ging dan de jaren daarvoor. Deels om langer te kunnen lezen, maar zeker ook om langer te kunnen slapen. Ook mijn oudste dochter (nu bijna 16) begint vroeger naar bed te gaan - vroeger dan de jongste zelfs.
De teevee 's avonds uitlaten doet daarbij wel wonderen trouwens - dat is bedtijdrekker nummer één.
sterredag
12 jaar geleden
Maar dat zeg ik, op de kamer moeten zijn, of naar bed moeten (om te slapen) zijn toch 2 verschillende dingen. Op je bed gaan lezen, is dus nog niet gaan slapen. Zoals ik zei, ik zei in de vraag bedtijd, wel bedoeld als het moment om te gaan slapen (en dus ook licht uit) En je oudste dochter en jij misschien hadden dan blijkbaar niet zoveel moeite met gaan slapen. De vraagsteller vraagt ook niet om tips om kind beter in te laten slapen, dan had mijn antwoord ook anders geweest, dus dan neem ik aan dat hier al het een en ander in geprobeerd is. 15-16 jarige stappen tegenwoordig, die gaan in het weekend dan ook niet om 11 uur naar bed.
Ik zou hem/haar om negen uur in bed leggen!!
Daarna kan die een boek gaan lezen of rustig over de dag nadenken!! maar ik denk dat het best is als hij dan wel in bed ligt. En zie de link daar staat informatie over de situatie over 'voor' het naar bed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er vanaf Hoe laat je opstaat, 8 uur slapen is het best. Het beste is om 2 uurtjes voor het slapen gaan geen beeld activiteiten te doen, je kan in plaats van tv kijken lekker gezellig kletsen met iets warms als drinken, en wat lekkers, zo komt je lichaam tot rust. Het kan ook helpen om na het thee drinken te douchen, je adem word dan iets dieper en je lichaam ontspand, Het beste is om daarna in een donkere stille ruimte te slapen zonder planten, planten maken zuurstof aan, in de periode dat je lichaam zich klaar maakt voor de nachtrust is dat te veel zuurstof en dat maakt en houd je wakker, vandaar dat gapen, voor dat je gaapt hebben je hersenen weinig zuurstof, als je gaapt komt er zuurstof bij waardoor je wakker blijft/word... Maar als je om tien uur maar bed gaat en zeven uur opstaat is voldoende, maar het verschild per persoon, je hebt kinderen en mensen die 6,5 uur slapen die zich helemaal fit voelen, er zijn daar in tegen ook mensen die zich in die situatie moe en futloos voelen. Luister goed naar je lichaam het geeft vanzelf aan wanneer het bedtijd is. In het algemeen is 6 tot 8 uur slaap per nacht genoeg, want raar genoeg, teveel slaap is niet goed, daar word je juist moe van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben 15 en ik kijk altijd Hoelaat ik de volgende dag opsta, dat bepaalt Hoe laat ik naar bed ga
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig, want dat verschilt van kind tot kind.
Wel hebben pubers iets meer slaap nodig dan de laatste jaren van de basisschool, wat te maken heeft met de ontwikkeling van de hersenen. Was voor een schoolkind 7 uur nog genoeg, dan kan dat zomaar ineens weer 8 of zelfs 9 uur zijn.

Groter probleem is het niet kunnen slapen. Dit heeft vrijwel ALTIJD te maken met één van of beide volgende zaken :

- Te weinig lichamelijke inspanning om fysiek moet te zijn danwel te weinig ' ontspanning door inspanning' . Op te lossen door overdag meer te doen, of het nu fietsen , sporten, spelen of werken is : zorg dat ook je lijf moe is.
- Teveel kunstlicht dat het slaap/waakritme verstoort, waardoor je domweg niet moe genoeg bent tegen bedtijd. Op te lossen door de laatste pakweg twee uur voor het slapen gaan geen teevee meer te kijken of naar enig ander beeldscherm (computer, gameboy, mobieltje) te kijken.

Afhankelijk van de tijd waarop een kind moet opstaan, de tijd die het nodig heeft om in slaap te vallen en de behoefte aan nachtrust, zal de ideale bedtijd van een dertienjarige dus ergens tussen de 8 en 12 uur 's avonds liggen. Al zou ik een kortslaper die laat op hoeft niet per definitie de hele avond over de vloer moeten hebben ; dan vermaakt hij zich op zijn kamer nog maar een poosje of staat wat eerder op. Ouders hebben ook recht op een uurtje zonder kinderen.

En dat is dus het uiterste ' bedtijd-uur' voor een puber : een uur voor de ouders naar bed moeten. (Wat natuurlijk ook weer kan variëren van 10 tot na twaalven).

Gemiddeld - maar dat is dus heel gemiddeld - gaan 'brugpiepers' tussen 9 en 10 naar bed als ze rond zevenen op moeten. Nogal logisch dat ze niet de volle tien uur dat ze dan in bed liggen ook daadwerkelijk slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dal ligt eraan hoe vroeg/laat hij nu gaat.
Laat hem een half uur later gaan voor een testperiode.
Misschien valt hij dan makkelijker in slaap. Het idee : ik moet slapen, en ik lig al een half uur op de slaap te wachten, maakt dat je voorlopig helemaal niet meer slaapt.
anneliez
12 jaar geleden
Je kan bij de drogisterij melatonine pilletjes kopen en die een uur van te voren innemen. het is niet schadelijk. Die pillen zorgen ervoor dat je wel je moe gaat voelen. Mijn kinderen slikken deze ook.