Wat te doen bij een steenpuist die is opengesprongen?

opengesprongen komt bloed en pus uit
blijft nog wel dik en gevoelig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (6)

Doe er een gaasje overheen dat vochtig is.
Zo gaat het niet direct weer dicht en kan de rotzooi eruit.
Als de druk eraf is en de meeste rotzoo eruit kan je het gaasje vervangen voor een pleister.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg ervoor, dat je alles goed desinfekteert en schoonhoudt rondom de plek waar de steenpuist is. Nu hij gesprongen is, zal de pijn en de zwelling heel snel afnemen.
Je kunt bijv. gaasjes met betadine of sterilon erover doen.
En als die steenpuist op een plekje is ontstaan waar (korte) haartjes heen en weer schuren in je kleding (bijv. je bikini-line) - zorg, dat je vaker scheert of onthaart, om te voorkomen dat het nóg eens gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo eens per tien jaar heb ik zo'n steenpuist. Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:

Verder uitdrukken alsof het een puistje is. Dan komt eventueel pus en bloed dat er nog in zit er uit.

Daarna verbandje eroverheen. Als er veel prut/bloed/vocht uitkomt, eventueel ook een gaasje.

De volgende dag voorzichtig kijken of je nog meer prut eruit kunt duwen. Net als bij een puistje zoveel mogelijk van onderuit, zodat je geen prut dieper de huid induwt.

Verbandje en/of gaasje alleen eroverheen als het nodig is, bijvoorbeeld als de prut anders in je kleding zou komen. Verder zoveel mogelijk aan de lucht drogen.

Na een paar dagen is hij weg.

Toegevoegd na 7 seconden:
Dit is wat ik altijd heb gedaan, en het werkte altijd prima. Of het, medisch gezien, de optimale behandeling is, weet ik niet. Voor mij heeft het altijd probleemloos gefunctioneerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al het advies wat hier is gegeven is helemaal prima.
Wat ik er nog aan toe wilde voegen is dat je, mocht de steenpuist op je gezicht zitten, je er altijd even naar moet laten kijken.
Dat gebied brengt extra risico's met zich mee. Zeker infecties in de buurt van je ogen of mond.
Het komt daar niet zo vaak voor, maar het kan wel!
Wil je een bijna doorbrekende steenpuist extra snel laten "rijpen" bedek hem afentoe met een warm kompres. Dat versnelt alles een beetje!
En verder heel goed steriel houden nu, eventueel wassen met desinfecterende zeep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast7564;

Ik heb er als kind een keer of drie nogal flink last van gehad. Zodra de boel eenmaal gesprongen was drukte ik er zoveel mogelijk vuil uit en liet de plek daarna een tijdje weken in warm water met wat soda. Niet te veel anders prikt het, gewoon een beetje om te desinfecteren. Daarna een pleister of gaasje erop en dat alles een paar dagen herhalen tot er niets meer uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste de opengesprongen steenpuist leegdrukken, zodat alles eruit komt en ook de druk verdwijnt. Daarna wat Betadinezalf erop smeren en een gaasje op de steenpuist doen of een pleister. Wel elke dag verschonen om geen kans te krijgen op een ontsteking.
Succes ermee!