Hoe word je vanuit een tijdelijke dip, snel weer vrolijk?

Ik ben 13 jaar, en wil dus graag weten hoe je snel vrolijk kan worden. Namelijk ligt mijn stemming (hellaas) enoooorm veel aan mijn vermoeidheid, en ik ben hellaas ook snel moe, dus dat is soms wel erg vervelend. Op school is het nu even moeilijk, dus dat kost me veel energy. Maar tijdens die moeilijke momenten kan ik erg somber denken, en dat kan soms wel even duren. Dus hoe zou ik in zo'n dip snel weer fit en wakker kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Eerst even heel goed gaan slapen. Dan daarna iets doen wat je echt heel leuk vindt, voordat je weer aan een verplichting moet voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets DOEN! En even iets heel anders als waar je mee bezig bent. Stel, je bent huiswerk aan het maken en je wordt somber, dan kun je beter even stoppen met je huiswerk en een paar gekke clipjes op youtube gaan kijken bijvoorbeeld. Of een vriendin bellen, douchen, muziek draaien, even wat eten, wat dan ook!

Als je een type bent dat veel nadenkt kun je ook proberen om even ergens anders over na te denken dat niks met somberte te maken heeft. Ik ga dan bijvoorbeeld een nieuw recept bedenken of lezen over dingen die ik interessant vind. En erover praten helpt! Je mag soms best even mopperen. Een ander vindt dat vaak fijner dan dat je somber blijft en het scheelt echt om de boel even te ventileren.

Nog een goeie is om met humor tegen de dingen waar je je somber over voelt aan te kijken. Ik zit zelf momenteel in een vrij pittige situatie die verre van lachwekkend is. Maar toch kan ik er soms om lachen en maak ik er grapjes over met de mensen om me heen, dit zorgt ervoor dat ik het niet meer zo somber zie allemaal. Het probleem gaat er niet van weg maar het zware gevoel (waar je niks aan hebt) is dan wel even weg. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij het beste helpt, is om je favoriete liedjes op te zetten. Eventjes lekker hard en luidkeels meezingen en dansen. Daarna voel ik me altijd een heel stuk beter.......

Toegevoegd na 23 minuten:
Wel vrolijke liedjes uiteraard :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer als je je een beetje somber voelt op school bijvoorbeeld, eens te denken aan iets wat veel voor je betekend. Als je b.v. graag met je moeder winkelt, denk dan eens terug aan een moment dat je met haar bent gaan winkelen en je je heel goed in je vel voelde.
Door een vrolijke herinnering, voel je je vaak weer wat opgewekter :)

Succes!