Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik jaar na stressvolle periode nog lichamelijke klachten hebben?

4 stressvolle jaren gehad en het probleem afgelopen september gestopt. Nu bijna jaar later merk ik nog aardig wat onrust in mijn lichaam qua spierspanning, maag pijntjes en hartslag die soms wat sneller gaat. Ik vroeg me af of mensen het herkennen en wat zij hier mee gedaan hebben. Door alle pijntjes door de stress ben ik redelijk vertrouwen in mijn lichaam kwijt. Nu dat de andere pijntjes weg zijn komt dat wel iets terug maar word toch wel eens tijd dat ik weer zen word. Vons ontspannen na zoveel jaar spanning blijkbaar toch vrij lastig. Ik pas mindfullness oefeneningrn toe en wandel, maar blijf op zijn tijd me toch bezig houden met mijn lichaam en hoe ik het kan oplossen.

Hoop dat jullie mijn vertrouwen in mijn lichaam terug kunnen geven dmv tips en trucs/ervaringen. Oh en de huisarts gaf aan dat mijn hartslag regelmatig is en duidelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eigenlijk is alles goed en ben je prima aan het herstellen - maar jouw zelfvertrouwen (hier: het vertrouwen in jouw lichaam) is nog niet op peil. Zoals je bij je andere vragen al hebt kunnen lezen, spelen hier zowel de feitelijke klachten mee, als de klachten die je zelf waarneemt maar die er eigenlijk niet echt zijn. Voor de eerste soort, de werkelijke klachten, ben je al goed bezig. Je bent aan het ontspannen, en je gaat naar een psycholoog en naar een fysiotherapeut. Prima! Voor de tweede soort, de klachten die jij "jezelf aanpraat", om het maar eens op een mogelijk wat botte manier te formuleren, moet je wat meer doen. Natuurlijk kun je het hierover met je psycholoog hebben. Mogelijk kan het helpen als je via de huisarts doorverwijzing vraagt naar iemand die gespecialiseerd is in angststoornissen. Want net als met straatvrees en vliegangst, om maar twee willekeurige voorbeelden te noemen, maakt je eigen reactie de angst telkens wat erger. Wat ook kan helpen is de aandacht afleiden door weer bezigheden op te pakken. Of dat nu wandelen is, of sporten, of vrijwilligerswerk, of een boek lezen - dat maakt niet uit. Belangrijk is dat jij ergens mee bezig bent waarbij jij je fijn voelt, en dat je zo actief/intensief bezig bent dat je geen tijd meer hebt om zo nauwgezet op je lichaam te letten. Maar natuurlijk niet zo actief/intensief dat het een stressfactor wordt... Als je die balans weet te vinden, word je vanzelf een stuk gezonder.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100