Moet je bij een vaginale infectie altijd naar de huisarts?

Ik heb ergens gelezen dat schimmelinfecties meestal na 4-6 weken vanzelf overgaan.
Ik heb geen zin om medicijnen te slikken. Heb de laatste tijd al zoveel medicatie geslikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een vaginale schimmelinfectie is vaak het gevolg van veel medicatie gebruik, met name antibiotica. Je weerstand is dan zo verzwakt dat een vaginale schimmel gemakkelijk opkomt.

Je hoeft daar idd niet persé voor naar de huisarts. Het gaat vanzelf weer weg maar om ongemak als jeuk te bestrijden kan het ook goed helpen om het zelf te behandelen met bijv. yoghurt of honing. Dat klinkt gek, maar schimmels kunnen niet tegen een te zure omgeving en de ph-waarde van deze producten is zodanig laag dat schimmels als het goed is weggaan.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik schrijf "het gaat vanzelf weer weg" , maar ik bedoel "het kan ook vanzelf weer weggaan als je weerstand weer beter wordt, maar soms is ondersteuning wel nodig ".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan ook aanraden honingzalf ( bijv. mesitran of iets anders ) en dan op een tampon...prikt maar helpt.

Andere antwoorden (4)

Een schimmelinfectie kan vanzelf overgaan maar ook heel hardnekkig zijn. Zeker als je last van de afscheiding hebt is de remedie eenvoudig. Meestal gaat de huisarts af op wat je over de verschijnselen kunt vertellen en schrijft dan een vaginaaltablet of een crème voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker de moeite waard om te proberen. Je kunt in plaats van azijn eventueel ook verdunde Molkosan van Vogel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verdunt het maar als je er een poosje mee doorgaat loopt de gebruikte hoeveelheid natuurlijk wel op. Dan is azijn inderdaad een stuk goedkoper. :-)
Ja, dat is wel aangeraden, om een juiste diagnose te stellen. Je hebt misschien een ander soort infectie dan jij denkt.

Als uit het onderzoek blijkt dat het om een schimmelinfectie gaat kan dit worden behandeld met crèmes of zetpillen die in de vagina worden ingebracht. De behandeling kan één tot zeven dagen duren.

Soms schrijft de huisarts een geneesmiddel voor dat moet worden ingenomen. Deze behandeling duurt maar één dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet altijd naar de huisarts met een vaginale infectie het gaat vanzelf over, wel kan dit enkele weken duren. Gebruik nooit zeep om je vagina te wassen! Gebruik hiervoor Sebamed deze wastablet is 100% zeep en alkalivrij. Was je ondergoed op 60 graden en zonder wasverzachter. Verder werken Pau D'arco tabletten goed, te verkrijgen bij reformwinkels (Solgar is een goed merk). Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever je vagina met water wassen, alle wasmiddeltjes die je daar gebruikt kunnen de natuurlijke flora verstoren zodat je juist meer kans hebt op infecties.
Wellicht is deze informatie nog handig om herhaling te voorkomen.