hoe oud ben je officieel een puber?

ben je nou al een puber op je 12e? of later pas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K
Amadea
5 jaar geleden
Dat hangt van de hormoonhuishouding af. Kinderen gaan puberen wanneer hun transformatie naar een volwassen lichaam begonnen is: een meisje borstgroei krijgt en een jongen de baard in de keel. Dus dat is bij de een al met 11 jaar en bij de ander pas met 14 jaar.

Antwoorden (5)

Wat mij betreft ben je een puber als je in de puberteit zit. En dat merk je aan meerdere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschilt volgens mij per kind. Een tiener ben je vanaf 13 en volgens mij ben je dan ook een puber
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord Officieel komt uit het Latijn Officium, en dat betekent: werkplaats, kantoor, verplichting.

Puber is een bepaalde fase in de ontwikkeling van je persoonlijkheid; daar heeft een kantoor niets mee te maken. Ze kunnen daar zeggen wat ze willen.

Je merkt wel veranderingen aan je lijf, en dat je je gaat afzetten tegen je ouders, terwijl je ze nodig hebt. Dan zit je in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pubertje, als je conflicten krijgt met je ouders, als je ze stom gaat vinden en als je jezelf ook stom vindt, ga er dan maar vanuit dat je in de puberteit bent. Ik zou me er verder niet zo druk om maken. Puberteit is iets wat ouders en andere volwassenen bedacht hebben. Dan kunnen ze jouw tegendraadsheid een naam geven en dat maakt het wat makkelijker voor je ouders om er mee om te gaan.Wat jou zelf betreft, groei maar lekker op, ontwikkel jezelf geniet van de dingen om je heen, baal af en toe van jezelf en je ouders, vind jezelf af en toe maar eens lekker stom, kortom, en ga maar lekker ´puberen´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vergeet de minder leuke kanten te noemen : de onzekerheid bij alles wat je doet en bij iedereen die je ontmoet, je huid en haar die baggervet worden en in vulkanen uitbarsten, het gevoel dat absoluut echt niemand je begrijpt, en het totale eenzaamheidsgevoel wat je dan kunt hebben.....Zo lekker vond ik dat puberen niet, hoor.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb mijn puberteit al een eind achter me gelaten. Dan vergeet je de hele nare en vervelende dingen. Overigens, hoeft dat niet altijd bij iedereen zo te zijn, volgens mij. En misschien is het ook wel zo, hoe minder druk je je erom maakt, hoe minder last je ervan hebt, hoe meer je kunt genieten. En bedenk dan maar dat iedereen door die periode heen gaat.
Meisjes eerder dan jongens. Meisjes ongeveer 10 jaar en jongens 12 jaar