Kan je je immuniteit tegen hepatitis bewijzen zonder een bloedafname te laten doen?

Voor mijn stage moest ik me laten inenten tegen hepatitis A en B. Tijdens dit "kuur" heb ik echter prikangst gekregen en viel ik van een gewone injectie al flauw.

Uiteraard moet ik aan mijn arts nu een bewijs van immuniteit vragen om af te geven aan mijn school. Helaas doet het gedacht aan een bloedafname mij al duizelig worden.

Bestaat er soms een mogelijkheid om je immuniteit tegen hepatitis te bewijzen zonder een intraveneuze bloedafname te laten doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, helaas dat bestaat niet. En het is wel belangrijk om het te checken, mogelijk heb je nog een extra vaccinatie nodig ( ik wil je niet bang maken natuurlijk ) Beter is nu door de zure appel heen bijten, zie het als een confrontatie met je angsten. Nu de prik vermijden laat je angsten alleen maar meer en meer groeien. tijdens het prikken ga je gewoon vast liggen ( ze hebben daar altijd een ruimte voor ) en je kijkt de andere kant op. Je kan het!

Nee. Alleen door middel van een bloedafname kan bekeken worden hoe jouw lichaam reageert op de vaccinaties. Je lichaam moet namelijk antistoffen gaan produceren nadat je bent gevaccineerd met deze stofjes en dat is alleen te meten in het bloed. In het laboratorium wordt bepaald hoeveel antistoffen je inmiddels al hebt aangemaakt (titerbepaling). Hiervoor zijn normaalwaarden. Er wordt gekeken of jouw lichaam reageert zoals het moet reageren. Uit deze waarden kan worden afgeleid of jij vanaf dat moment goed beschermt bent tegen deze ziekten. Als je last hebt van flauwvallen bij prikken is dat goed om van tevoren duidelijk aan te geven. Ook is het wenselijk om van tevoren te gaan liggen (je kunt dan immers niet meer vallen!) en NIET te kijken naar wat iemand precies doet. Zelf overleg ik altijd wel met mensen wat zij fijn vinden. Bijvoorbeeld: moet ik aftellen voordat ik ga prikken? Of wil iemand dat juist niet? Geef aan wat jij prettig vindt. Zoiets helpt vaak wel (is mijn ervaring). Verder kan je overwegen om op de prikplaats emla zalf te smeren, dit verdooft de huid maar heeft inwerkingstijd nodig. (de zalf moet je een tijdje opsluiten onder een plakker). Als je alleen voor een bloedafname komt wordt dit vaak in de elleboogplooi gedaan. Je zou dan van tevoren de zalf hierop kunnen smeren (beide armen). Overleg anders vantevoren met deskundigen als je weet waar je bloedafname plaatsvindt. Veel succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100