Kan je je immuniteit tegen hepatitis bewijzen zonder een bloedafname te laten doen?

Voor mijn stage moest ik me laten inenten tegen hepatitis A en B. Tijdens dit "kuur" heb ik echter prikangst gekregen en viel ik van een gewone injectie al flauw.

Uiteraard moet ik aan mijn arts nu een bewijs van immuniteit vragen om af te geven aan mijn school. Helaas doet het gedacht aan een bloedafname mij al duizelig worden.

Bestaat er soms een mogelijkheid om je immuniteit tegen hepatitis te bewijzen zonder een intraveneuze bloedafname te laten doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, helaas dat bestaat niet. En het is wel belangrijk om het te checken, mogelijk heb je nog een extra vaccinatie nodig ( ik wil je niet bang maken natuurlijk )

Beter is nu door de zure appel heen bijten, zie het als een confrontatie met je angsten. Nu de prik vermijden laat je angsten alleen maar meer en meer groeien.
tijdens het prikken ga je gewoon vast liggen ( ze hebben daar altijd een ruimte voor ) en je kijkt de andere kant op.

Je kan het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Alleen door middel van een bloedafname kan bekeken worden hoe jouw lichaam reageert op de vaccinaties. Je lichaam moet namelijk antistoffen gaan produceren nadat je bent gevaccineerd met deze stofjes en dat is alleen te meten in het bloed. In het laboratorium wordt bepaald hoeveel antistoffen je inmiddels al hebt aangemaakt (titerbepaling). Hiervoor zijn normaalwaarden. Er wordt gekeken of jouw lichaam reageert zoals het moet reageren. Uit deze waarden kan worden afgeleid of jij vanaf dat moment goed beschermt bent tegen deze ziekten.

Als je last hebt van flauwvallen bij prikken is dat goed om van tevoren duidelijk aan te geven.
Ook is het wenselijk om van tevoren te gaan liggen (je kunt dan immers niet meer vallen!) en NIET te kijken naar wat iemand precies doet. Zelf overleg ik altijd wel met mensen wat zij fijn vinden. Bijvoorbeeld: moet ik aftellen voordat ik ga prikken? Of wil iemand dat juist niet? Geef aan wat jij prettig vindt. Zoiets helpt vaak wel (is mijn ervaring).
Verder kan je overwegen om op de prikplaats emla zalf te smeren, dit verdooft de huid maar heeft inwerkingstijd nodig. (de zalf moet je een tijdje opsluiten onder een plakker). Als je alleen voor een bloedafname komt wordt dit vaak in de elleboogplooi gedaan. Je zou dan van tevoren de zalf hierop kunnen smeren (beide armen). Overleg anders vantevoren met deskundigen als je weet waar je bloedafname plaatsvindt.

Veel succes!
Steenuiltje
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de begripvolle reacties Absor en Steenuiltje. Het is namelijk meestal het geval dat mijn probleem niet serieus genomen wordt. Zelfs mijn vorige huisarts vond het belachelijk en hield er dan ook helemaal geen rekening mee. Steenuiltje, op welke plaats anders dan in je elleboogplooi zou dit gebeuren? Op een of andere manier vind ik het gewoon ook eng omdat het net op die plaats is.
Een vingerprik vind ik bijvoorbeeld echt niet zo erg, maar dat levert helaas niet genoeg bloed op. Ik heb reeds een afspraak voor morgen gemaakt omdat ik het anders toch weer op de lange baan zou schuiven. Heb er helemaal geen zin in, maar aangezien er geen alternatief is zal het wel moeten...
Steenuiltje
12 jaar geleden
Wat een vreemde reactie van jouw vorige huisarts! Hij zou écht beter moeten weten. De reactie die jij beschrijft wordt ook wel een vasovagale reactie genoemd en komt bij mensen voor in diverse situaties. Bijvoorbeeld als iemand bloed ziet, als een man zijn vrouw ziet bevallen (heftige emoties), als iemand een heftige pijnsensatie ervaart (je kunt even 'out' gaan), als mensen angsten hebben voor pijn dat gaat komen (prikken van bloedafname, infuus inbrengen, ruggenprik) om maar wat te noemen. Op volgende linkjes meer hierover:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vasovagale_syncope
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/9659-aandoeningen-flauwvallen-collaps.html
Het is niet raar en er hebben vele mensen mét jou last van. Het is vervelend voor de persoon in kwestie, maar als je het van tevoren kenbaar maakt kan je omgeving er op anticiperen. Dan nog even over de bloedafname.
Vaak (meestal) wordt dit in de elleboogplooi gedaan omdat daar bij de meeste mensen een mooi groot bloedvat zit (zowel links als rechts). Uitzonderingen dus daargelaten. Als een laborant om welke reden dan ook daar niet kan prikken kijkt hij/zij waar nog meer 'mooie' plekjes zitten. Dat is overal waar je aders ziet! Een ruim begrip dus. Het staat ook niet echt van tevoren vast waar iemand gaat prikken, je kijkt op dát moment waar er een mooi vat zit. Langs je spaakbeen op je onderarm zit meestal een mooi vat of op je handen (maar dat is weer pijnlijker dan in de elleboogplooi). Het is goed dat je de afspraak hebt gemaakt! Geef het aan als je bij de laborant komt en wellicht hebben ze een bank om op te liggen. Ze hebben ook vaak heerlijke stoelen. Probeer niet te kijken en laat het over je heenkomen (ik weet het ... ik heb gemakkelijk praten). Je moet bedenken dat van die lange naald er alleen het puntje in principe in je arm hoeft ... meer niet. Dan loopt het bloed al de bloedbuis in. In minder dan een minuut is het gebeurd. Klaar! Veel succes en laat je nog even weten hoe het ging?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging eigenlijk veel beter dan verwacht.
Ik zat al helemaal te beven in de wachtkamer en had er écht geen zin in. Maar ik had er dan voor gekozen om mijn vriend mee te nemen, kwestie van mentale steun én mijn taxi terug naar huis (moest ik flauwvallen...).
Ik legde mijn situatie uit aan mijn dokteres en zij stelde mij meteen volledig gerust. Ze liet me liggen en vroeg zelfs aan mijn vriend om mijn hand te komen vasthouden. Ze liet me ook weten dat ze mij met een babynaaldje zou prikken. Achteraf bekeken lijkt dit mij toch lastiger dan met een gewone naald, aangezien ze toch wel wat moeite had om met dat fijne naaldje mijn ader te vinden.
Terwijl ze bloed aan het afnemen was kneep ik sterk in mijn vriend zijn hand.
Na een minuut was het inderdaad al geklaard! En het was niet ik die flauw werd maar... mijn vriend! Zoals je ook vermeldde in je reactie. Normaal kan hij zeer goed tegen bloed en naalden, maar waarschijnlijk omdat het net bij mij gedaan werd kon hij er niet tegen. Da's pas een echte liefdesverklaring! :)
Achteraf bekeken viel het echt wel nog vrij goed mee, al zal ik er toch NOOIT voor staan springen in de toekomst.
Ik had helemaal geen blauwe plek de dagen na het prikken, dus ik denk dat ik dit voortaan -als het echt moet- toch telkens bij mijn dokter ga laten doen!
Ik heb toch wel een klein beetje een angst overwonnen.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Héé Papillon, goed gedaan joh!
Wat fijn dat er rekening met je werd gehouden. Dat is wat is al zei: geef het van tevoren aan en er zijn genoeg mogelijkheden om jou te helpen. Ik vind het heel leuk dat je nog even reageert hoe het je is vergaan!
Hoe is het met je vriend??!! :)) Grappig om te lezen .... Zo zie je maar weer, na deze toch wel positieve ervaring (lees: het viel mee) is het voor een eventuele volgende keer toch weer gemakkelijker om je te laten prikken. Belangrijk is om dan ook wéér bij een laborant aan te geven wat je nu ook tegen hem/haar hebt gezegd.