Waarom krijg ik altijd een dag voor ik ongesteld moet worden een aanval waarbij ik me heel warm voel en ga zweten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Hormonen hormonen en nog eens hormonen... zucht erg hè.
Ik krijg het altijd héél koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn vele hypothesen over de oorzaak van deze klachten, die allemaal ook 'gewoon' of in andere situaties (b.v. zwangerschap) voor kunnen komen. Geen van deze hypothesen is wetenschappelijk zeer hard gemaakt.

Sommigen menen dat de wisseling in het progesterongehalte in de tweede week van de cyclus aan de basis ligt van PMS, al weet men niet exact hoe het één tot het ander leidt. Wellicht blijft bij vrouwen met ernstige PMS-klachten de progesteron-spiegel te laag, zodat het hormoon oestrogeen de overhand kan houden.

Andere theorieën zoeken het in het hormoon prolactine, dat onder andere zorgt voor het op gang komen en onderhouden van de melkproductie bij zogen.

Er wordt ook geopperd dat een tekort aan vitamine B6 aanleiding zou kunnen geven tot PMS klachten.

Onlangs werd de neurotransmitter serotonine, een van de stoffen die signalen overbrengen tussen bepaalde hersencellen, aan het lijstje toegevoegd. Vrouwen met PMS blijken een lager serotoninegehalte te hebben, zodat ze depressief, angstig of snel kwaad worden.