Waarom is het belangrijk om een antibiotica kuur te voltooien?

Wat zijn anders de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De bacterie in je wordt bestreden met antibiotica. Als je te weinig binnen krijgt, wordt de bacterie niet vernietigd, maar kan hij juist zich aanpassen aan de antibiotica, waardoor hij resistent wordt. Als de bacterie zich dan verspreid, krijg je overal resistente bacterien, die niet bestreden kunnen worden met de gebruikelijke antibiotica. Dan moet er een nieuw middel tegen worden gevonden, en dat kost tijd. In deze tijd gaan er mensen dood aan de bacterie omdat er niks aan gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het niet afmaakt kan het zijn dat de ziekte nog niet helemaal bestreden is, het zou dan nog terug kunnen komen. Dus ook al heb je nergens meer last van, gewoon afmaken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan de bacterie resistent worden tegen de antibiotica. Na voltooiing heb je geen bacterie meer door het gebruik van de antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het antibioticum echt terecht is voorgeschreven, wordt u over het algemeen aangeraden de voorgeschreven kuur helemaal af te maken, zelfs als u zich beter voelt voordat u alles gebruikt hebt. Het laatste deel van de kuur draagt ertoe bij dat de infectie helemaal over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antibioticakuur niet afmaken kan zorgen voor een terugval. Zelfs als je genezen lijkt, kunnen sommige ziektekiemen nog in leven zijn. Door de kuur niet af te maken, kan de ziekte erger terugkomen, met ziektekiemen die beter bestand zijn, en dus een langere behandeling nodig hebben.