Mag je lenzen van je zus dragen?

Me zus had kleurlenzen gekocht en heeft ze ook een paar dagen gedragen. Ze vindt dat die kleur beter zal passen bij mij en nu zit ik met de vraag of ik lenzen die al gedraagd zijn door iemand anders mag dragen .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
7.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ikzelf zou het nooit doen, de gezonde bacteriën in iemands ogen zijn waarschijnlijk niet gelijk aan die van iemand anders. Maar misschien ben ik wel overdreven voorzichtig. Mijn ogen zijn mij wel nieuwe lenzen waard.
Ritsuka
6 jaar geleden
Niet hygienisch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zus wil de nieuwe gekochte gekleurde lenzen niet, natuurlijk vind zij deze nu beter bij jouw passen. Moet je deze ook nog betalen aan jouw zus? Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, zeker niet doen.
Ook niet als je ze krijgt voor niets, uit de goedheid van haar hart.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ze zijn niet meer zo duur als vroeger €50,- kostte dat grapje mij jaren geleden. Je kan ze nu al voor een tientje krijgen. Ik zou het niet doen (die van je zus) voor dat geld lekker zelf een setje kopen. Ooginfectie is heeeeeel erg pijnlijk. En als je je ogen beschadigd is het mogelijk onherstelbaar.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Overigens. Ik had een setje met kattenoog lenzen. Helaas waren mijn ogen niet gewend aan lenzen dus ik heb 3 dagen met vuurrode ogen gelopen. En de ergste migraine aanval ooit...ik doe het nooit meer.

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet goed. Gebruik nooit kleurlenzen van een ander om te kijken hoe de kleur bij jou staat, want zo voorkom je een vervelende infectie. De lenzen hebben verschillende maten, dat verschilt per mens en oog. En je moet voordat je ze aanschaft altijd eerst bij een contactlensspecialist laten controleren of jouw ogen überhaupt wel geschikt zijn om gekleurde lenzen te dragen.
Amadea
6 jaar geleden
Nee, dit zou ik afraden. Ogen zijn zeer kwetsbaar en waar de ene geen last van een bepaalde bacterie heeft die in zijn of haar oog leeft kan dit bij anderen wel problemen opleveren.
Wss gaat het om kant en klare lenzen waarbij cilinder/sterkte afwijkingen geen rol spelen. Liever een paar euro meer betalen dan jaren last hebben je ogen.
6 jaar geleden
Natuurlijk mag dat; er staat nergens dat dat bij wet verboden is.
Op zich komt het dragen van lenzen, die iemand anders al gedragen heeft wel met een zeker risico. Anderen noemen al het risico op een infectie; inderdaad is het mogelijk om zo een infectie in je oog te krijgen. Dat je bang zou moeten zijn om een schadelijke bacterie uit de ogen van je zus te krijgen is echter niet waar; jij zal namelijk (zo goed als) dezelfde commensale flora in je ogen hebben als je zus. De kans op infecties komt met name als je zus de lenzen niet hygiënisch behandeld heeft of als ze ze gedragen heeft terwijl ze een (mn virale) infectie in haar eigen ogen had.
Als zij de lenzen netjes behandeld heeft dan is de kans op een infectie klein, maar natuurlijk nooit 0%; ook van lenzen die net nieuw uit de verpakking komen kan je immers al een infectie krijgen, het feit dat er iets in je oog zit dat er niet thuishoort vergroot die kans nu eenmaal altijd.

Aan de andere kant; als er een infectie ontstaat dan gaan die bijna allemaal met een paar dagen spontaan ook weer weg, als je de lenzen maar uitlaat (en eventueel met een oogzalfje). Belangrijkste uitzondering hierop zou een infectie met een herpes-virus zijn; zo'n virus blijft altijd aanwezig en kan dan van tijd tot tijd weer een ontsteking geven. Die kans lijkt me erg klein aangezien het dusdanige klachten geeft dat je zus het wel uit haar hoofd zou laten om die lenzen daarbij in te doen.
Dat je jarenlang last zou blijven houden van een 'gewone' bacteriële of virale oogontsteking is onzin.