Ja, daar zijn de meningen zeer over verdeeld. En zelf denk ik dat de juiste behandeling ook nog per kind verdeeld. Een algemeen advies zo even geven is heel lastig.

Daarnaast is de vraag vrij summer. Wat wil je er tegen doen? Bedoel je ermee omgaan op school, helpen leren. Zijn er problemen in de omgang thuis? Heeft het kind daadwerkelijk adhd is dat een diagnose? Gebruikt het kindje medicijnen?

In principe zou ik er niets tegen doen, maar misschien wel wat mee doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alleen voor tegen/mee, ik verbaasde me ook al over dat woord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik ook!!! als je er wat tegen wil doen kan ik geranderen dat je een brok frustratie kweekt bij de ADHD er, en problemen in de hand werkt. maar er is een middenweg. als je weet wat ADHD is (heel veel meer dan druk zijn) is er prima mee om te gaan ook al blijft een kind druk. (zoals mijn prototype ADHD zoontje) :)
Het is het beste dit met de huisarts te bespreken. Die kan je adviseren en eventueel doorverwijzen.

De gedragingen en gevolgen kunnen namelijk levensbepalend zijn voor de persoon die het betref. Ik heb al meerdere ADHD ers horen zeggen dat ze zo ontzettend veel baat hadden bij medicatie omdat ze eindelijk eens rust kregen van zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd ze voelen het zelf ook wel, maar kunnen het niet tegen houden.....mijn kind krijgt rilatine, en je ziet ed heel goed als het uitgewerkt. Das een explosief vat......weet met zichzelf gene weg, ziet nergens gevaar in. heeft eet, slaap en leer problemen.....ook last van hoofdpijn. Maar er komt meer bij kijken hoor voor je rilatine krijgt. Ze moeten testen ondergaan, ook op school komen ze kijken. tot hersenscan toe. Nu ja mijn kind heeft nog een medische afwijking....Ma is toch een lieverd hoor. Enkel school das een grote straf da stil zitten, kan hij echt niet zonder zn medicatie dus dan is zn concentratie ook veel beter.Vraag advies aan een Neuroloog!
Voeding kan heel belangrijk zijn bij mensen met ADHD, weinig suikers (snoep, suiker) geven. Daarnaast kan het per geval heel erg verschillen, ook omdat er vele vormen adhd zijn. Ga naar de huisarts en deze kan je wel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wist ik niet want ken er maar 3 vormen.
(ADHD, ADD, en AD/HD ofwel het gecombineerde type) kleurstoffen doen vaak ook wat met de adhd-er overigens (die van mij gaat dus niet mee in een antiek winkel met een suikerspin in zijn systeem) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja alleen die ken ik ook, vele een paar dan
Door wie is deze diagnose gesteld en werden daarbij geen mogelijke handvatten gegeven? Onze dochter heeft een verhoogde kans op ADHD vanwege erfelijkheid, en wat haar betreft weet ik dat zij het beste functioneert door gerichte aandacht en steeds 1 ding tegelijkertijd te doen met haar. Bijvoorbeeld rustig aan tafel zitten en eten met 1 speeltje. Wanneer haar mond echt leeg is pas vragen of zij wat wil drinken en eventueel aanbieden. Als ik haar eten en drinken als opties aanbiedt, dan raakt ze verward, wil allebei en uiteindelijk komt er noch van eten of drinken wat terecht. Of dit ADHD gerelateerd is weten wij niet, dit is wat ons opvalt bij haar en er rekening mee houden. Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook ADHD.
Ik slik er pillen voor.
Je moet effe naar de huisarts gaan.
Op google vind je ook nog wel info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 van Belangrijkste tips:

Behandel hem niet anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorg ervoor dat je kind 's avonds voor het slapen gaat zo min mogelijk prikkels krijgt, geen tv/ computer etc. Ga bijvoorbeeld na het eten een wandeling maken.

- zorg voor structuur en ben duidelijk
- geef je kind complimenten als hij/zij iets goed doet
- ga sporten, judo is vaak geschikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf adhd en volgens mijn omgeving ben ik ook heel erg druk, na diagnose door een psychiater (hij is alleen bevoegd om diagnose te stellen) ben ik in eerste instantie begonnen met medicatie, en wel Ritaline. Nu heeft dit mij de weken geholpen, heerlijk hoeveel rust ik had alleen het heeft ook nadelen, mijn humeur werd er niet echt beter op, de woede uitbarstingen (een kenmerk van adhd) werden minder heftig, maar wel frequenter. uiteindelijk ben ik gestopt met ritaline omdat ik in frankrijk controle kreeg van mijn vrachtwagen en de police de ritaline vond in het dashboardkastje, ik heb daar veel problemen mee gehad omdat dit onder de harddrugs valt (een groot percentage is een bestanddeel wat op speed lijkt). Ik ben toen naar een psycholoog gehad en die heeft mij geadviseerd om voor een goede structuur te zorgen. Structuur is super belangrijk voor iemand met adhd. je wordt dan vanzelf kalmer Ik adviseer je om je kind geen pillen te geven maar structuur, misschien in combinatie met therapie bij een psycholoog....

Heel veel succes ermee, buiten dat ik zelf adhd heb heb ik hier ook nog zo'n duracell-konijntje rondlopen ( mijn zoontje )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dergelijke problemen met medicijnen in het buitenland te voorkomen, kan je bij de apotheek een zgn medicijn paspoort halen. Dan kan je laten zien dat de medicijnen aan jou voor geschreven zijn. Als je op vakantie gaat, of veel in het buitenland bent is dat wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik ondertussen ;) , maar toch bedankt, ik ben er sowieso mee gestopt omdat naar mijn mening de kuur slechter is dan de aandoening. De meeste doktoren zijn trouwens ook niet zo happig om medicijnen voor te schrijven en zijn meer voorstander van therapie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ritalin is ook een ondersteunend middel. geen arts zal het voorschrijven voor een paar jaar lang. (tussendoor controle, heb je het nog nodig etc)
icm met therapie is de insteek dat men op een gegeven moment de boel zo onder controle heeft dat medicatie niet meer nodig zal zijn.
Tips voor ouders voor het omgaan met een kind met ADHD

Blijf voor structureren, zorg er voor dat de gemaakte regels en afspraken regelmatig worden herhaald.

Geef duidelijke en korte opdrachten. Geef altijd maar één opdracht tegelijk.

Zorg altijd voor een snelle reactie op zowel ongewenst gedrag als gewenst gedrag.

Laat je niet tot een discussie met je kind verleiden. Stel vriendelijk en kort vast wat een kind moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja op school krijgen kinderen soms een taak die uit vier delen bestaat. Kon mijn zoon gene weg mee hoor wist echt nie waar beginnen. Bij hem doen ze het één per één...
verwachten en eisen dat het kind niet druk is in ieder geval niet.

mijn zoontje heeft ADHD (een heftige vorm) en of dit nu prettig is of niet.
-een kind kan hier niets aan doen
-heeft hier zelf ook last van
-wil zelf ook niet druk zijn.
-zit zeker niet te wachten op commentaar of begrenzingen (ADHD is een beperking, en niet voor niets. dit los je niet even op/neem je niet weg door dingen te verbieden)

hij weet wel wanneer hij stil moet zitten, maar ik verwacht dit niet lang van hem. aan tafel bij het eten zorg ik dat hij zijn loopjes heeft, (een vorkje pakken, een toetje pakken etc)
op de bank hoeft ie niet stil te zitten, maar springen en op de kop hangen is er niet bij.

na school waar ze al (te) veel verwachten wat betreft stilzitten krijgt hij de gelegenheid om uit te razen. dat wil niet zeggen dat hij daarna rustig is natuurlijk.

dit soort afspraken kan je ook maken, het is heel simpel.

onmogelijke dingen eisen zal het alleen in de hand werken. een kind met ADHD #moet# stuiteren dit is wat de hersenen doorgeven als het ware.
bepreken, straffen, dreigen en dat soort dingen hebben dus geen zin, en zullen frustratie alleen maar in de hand werken (mag jij raden hoe zich dat uit bij een ADHD-er..... of door de stuiteren, of door woede aanvallen/emotionele buien)

dus: accepteren dat het kind ADHD heeft is de eerste stap, en gelegenheid geven om zich een paar keer op een dag helemaal lam te stuiteren. beslis wat je echt niet wil hebben (hele dag nee roepen werkt niet, wat is nu echt belangrijk, wat kan echt niet?)

zorg voor regelmaat, en voorkom onverwachte gebeurtenissen daar waar mogelijk (bereidt een kind voor op wat komen gaat) want hiervan zijn ze ook van slag.

geef opdrachtjes in kleinere delen (bv jas ophangen, schooltas uitpakken, beker op het aanrecht en schoenen wegzetten is gewoon teveel van het goede)

wat mij opvalt is dat het hier enkel over het drukke gaat.
win dus informatie in over ADHD, want het gaat zoveel verder dan alleen maar het druk zijn. je kan dus op zoveel meer manieren iets betekenen voor een ADHD'er.

kortom je kan er niets TEGEN doen (hier zou de wetenschap heel blij mee zijn, en voor velen zou je een oplossing vinden, maar helaas), je kan jezelf beter afvragen:
wat te doen MET een druk kind doen/ HOE kan je wat voor een ADHDer betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Maulany ( www.maulany.nl) zijn de hyperactieve en drukke kinderen gebaat bij kung fu ( Wushu, oftewel: snelle Tai Chi vorm, oostersde vechtsport/bewegingsleer).

In zijn ervaring worden kinderne daar erg rustig van. En dat kan ik me ook goed voorstellen. Ik doe zelf de langzame vorm en ik kan na een ruim jaar beoefening van tai Chi duidelijk merken dat ik rustiger ben geworden