ik word alltijd heel erg ROOD als ik iets voor de klas moet presenteren hoe voorkom ik dat .>?

ik ben 1ste jaars en heb net een nieuwe klas, en moet al meteen een spreekbeurt doen dus k ben nu al zenuwachtig !! want ik word dan alltijd SNEL ROOD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Deze vraag stellen is al verkeerd.

Ik had/heb exact hetzelfde. Niet verlegen, maar toch blozen als je onverwacht word aangesproken of een lange presentatie moet houden. Soms ook als je in je eentje bent en ergens ineens van opschrikt. Soms halverwege een gesprek.

bij mij begon het rond mijn 14e en is het nu op mijn 17e eigenlijk helemaal weg. Wat hielp was dat ik op een gegeven moment zoiets had van : Och, wat zal het ook. Ik praat gewoon door, of mijn wangen nou wel of niet rood zijn. En vervolgens ging alles prima

Ook is het zo dat je vaak denkt dat je rood word (je denkt het gevoel te herkennen) maar je word helemaal niet rood. Niemand ziet wat aan je, maar toch zit je jezelf gek te maken.

Succes ermee. Een onverschillige houding tegenover het rood worden is het enige wat werkt. En terecht, want het stelt niets voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je zal dit nooit zien want dit was in 2011 maar ik zoek altijd mensen die dit hadden en is weg gegaan en ik lees altijd “laat het gewoon gebeuren en zo gaat het weg” en ik weet dat maar ik zoek er zoooooo veel voor op enzo dat ik gewoon weet dat het gaat gebeuren
Vrijdag heb ik spreekbeurt en II wil make up dragen om het te verbergen maar ik draag dat normaal nooit dus ik denk dat mensen gaan lachen
Ik weet echt ni wa ik moet doen
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zocht al lang iemand die het had en nu niet meer. Ik zoek altijd voor mijn presentaties uren aan een stuk om het te vermijden en iedereen zegt dan “laat het gewoon gebeuren” en ik heb ondertussen door dat dat we beste oplossing is, maar ik heb ondertussen al zooooo veel over opgezocht

Andere antwoorden (5)

Ik vrees dat dat niet te vermijden is. De enige remedie is oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Kijk iemand aan die je kent, die je vertrouwt of die je aardig lijkt.
Hoe vaker je spreekbeurten houdt, hoe meer je er aan went. Een troost: iedereen moet een keer en jij hebt het dadelijk al gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou wanneer je bloost het kunnen zeggen. Zoiets als:
Waarschijnlijk zien jullie dat ik rood wordt. Ik bloos nu eenmaal snel. Gelukkig hindert het niet bij het praten. We gaan weer verder. OK?
Een handig moment om dit te doen is vlak nadat je hebt verteld waar je je spreekbeurt over gaat houden. Omdat het blozen vaak op dat moment begint. En omdat je dan wat je verder wil gaan zeggen (de eerste zinnen van je spreekbeurt dus) uit je hoofd kunt opzeggen.
Later in je verhaal is dat wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe harder je probeert het tegen te houden hoe erger het op lijkt te komen.

ECHTER, mogelijk is het minder erg dan het voelt. Soms voelt je gezicht aan of je in brand staat maar als je dan in de spiegel zou kijken zie je het bijna niet.

Tegen het rood worden kun je niet veel doen behalve een dikke laag mascara maar zelfs als je een meisje bent ziet dat er afschuwelijk uit.

De enige andere tip is: doe iets met je haar. Als je een meisje bent en het lang en los draagt kun je het een beetje voor je gezicht schudden. Scheelt weer iets en het voelt vooral beter.

Nog een laatste alternatief en dat is de frontale aanval: houdt je spreekbeurt over "onbewuste reacties in het menselijk lichaam' de "bloedsomloop" en zoek allerlei wetenswaardigheden op en vertel uitgebreid over rood worden bij zenuwen of schaamte.

Kans is groot dat iedereen het mega interessant vindt en toegeeft dat zelf ook altijd te hebben
amigo
12 jaar geleden
O lastig dat je al zo snel moet. Anders had je kunnen zien dat je klasgenoten hier ook last van hebben. Niet allemaal misschien, maar toch genoeg om te zien dat je niet de enige bent. En jij wordt rood, de ander kan misschien niet stil blijven staan, of blijft aan zijn haar friemelen.
Iedereen (nou ja bijna) vindt het eng de eerste keer, maar bedenk je dat het allemaal niet lang duurt, en dan ben je er weer voor een tijd vanaf. dat is wel wer het voordeel van als een van de eersten moeten: Jij bent er lekker mee klaar, en de rest moet nog.
Succes, bereid je goed voor, veel meer kun je niet doen
anneliez
12 jaar geleden
Begin eerst met de spreekbeurt,,,te weten waar je over praat.
Dus voor die tijd goed bestuderen.
En evt kleine aantekeningen maken waar je op terug kunt vallen.

Je zult best een beetje blozen.
OKe.

Maar denk nou niet gelijk dat iedereen dat gelijk ziet.
Maar jij denkt dat wel,,,maar dat is helemaal niet zo.

Het verhaal dat jij gaat vertellen,,,dat is waar de aandacht van jouw klasgenoten naar uitgaat.
En gaanderweg zullen dat gewoon accepteren,en niet eens meer op je uiterlijk letten.