Hoe kan het dat ik flauw val bij een röntgenfoto bij de orthodontist?

Ik ben heel mijn leven (17 jaar) nog nooit flauwgevallen, tot ik vorig jaar een röntgenfoto van mijn kaak bij de orthodontist moest maken. Nou had ik die dag toen heel weinig gegeten en zou het volgens de assistente van de orthodontist daaraan hebben gelegen.
Vandaag mocht mn beugel eruit en moesten ze weer een röntgenfoto maken en wéér viel ik flauw.

Zowel de assistentes als ik hebben het nog nooit meegemaakt of ervan gehoord?
Ook heb ik meerderemalen röntgenfotos gehad (longontsteking,gekneusde pols, gebroken pols), dus het is niet zo dat ik er niet tegen kan.

Wie o wie heeft een verklaring of heeft al eens eerder over zoiets gehoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik had vorige maand een mri en toen ik de tunnel werd geschoven, werd ik duizelig en licht in m'n hoofd! Zelfde toen ik er weer uit werd gehaald!!! Wat grappig om te lezen dat jij het met de röntgen hebt gehad... Ik volg je even!

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat je een bepaalde spanning opbouwt waar je door flauwvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan inderdaad. LiptonIce: voel je je zenuwachtig/gespannen voordat je voor die foto's gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, ik ben relaxed: lekker vrij van school - naar de ortho. Dus denk ik niet dat het daar aan ligt.
Wat ZOU kunnen, met de nadruk op zou, want zeker weten vanaf hier kan ik niet: de eerste keer was je misschien toch gespannen èn had te weinig gegeten, misschien een te lage bloeddruk, stond je te snel op....en daardoor viel je flauw.

Deze keer: je was zó gespannen vanwege wat de vorige keer is gebeurd, dat het je weer is overkomen.
Het zou dus kunnen zijn, dat je dit al invulde voor jezelf: ojeeeeeee, nou gaat het vast weer gebeuren, dus angst, misschien ook samen met hyperventilatie.
Angst kan heel veel met je doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Pieter, bedankt voor je reactie.
Ik had dat ook opgeschreven maar weer gewist, omdat het een Engelse term is en daar heb ik een beetje een hekel aan, vandaar mijn omschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Vreselijk hè? Heel soms betrap ik mezelf erop dat ik het ook wel es doe; zó ingeburgerd is het al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook niet voor al die buitenlandse termen en al helemaal niet wanneer er goede Nederlandse beschikbaar zijn. Ik ben echter niet per definitie tegen Engelse of anderstalige termen. In dit geval is het in het Engels een stuk makkelijker, korter én is meteen duidelijk wat er bedoeld wordt, waar een Nederlandse vertaling onbeholpen en geforceerd over zou komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens Roqui,: in dit geval vond ik mijn omschrijving niet onbeholpen en geforceerd ;-)
Als je bijvoorbeeld "computertaal" zou gaan vertalen, dan weet niemand waar je het over hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nyck,wel grappig dat je je reactie begint met "off topic" ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee angst is het niet. Want de rontgen apparaat deed kut (hij stopte op de helft enzo) pas de derde keer ging hij goed en volgens de assistente was de foto al af en kwam ze de kamer binnen en zag ze me met open ogen nog staan en ze vroeg of alles goed was verlopen en op dat moment ben ik in elkaar gezakt en achterover gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dit de eerste of de 2e keer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niets met de rontgenfoto te maken heeft, maar meer een combinatie van dingen, zoals Wendy al genoemd heeft.
Een lage bloeddruk, weinig eten, misschien wat warm, klein kamertje, ongemakkelijke houding., misschien was je ongesteld, ook een reden om je niet 'toppie' te voelen zonder echt iets te mankeren
Ik viel tussen mijn 15de en 20ste ook regelmatig flauw veel meisjes/jonge vrouwen overkomt het wel eens, 2 keer bij de rontgenfoto maken is toeval of toch (kan ook onbewust) angst om wéér flauw te vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2de keer. En ik ben een man, dus nee niet ongesteld xD Maar de houding is gewoon rechtop staan, de kamer is misschien niet groot, maar er zit een groot raam die naar een grote tuin uitkijkt dus benauwd was het niet daar. Airco stond aan dus warm had ik het ook niet en ik had die dag genoeg gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het enige wat ik, als niet deskundige, kan bedenken: onbewuste angst vanwege de eerste keer.
Knap rot joh!