huisarts wil geen verwijsbrief voor specialist geven voor ernstige schouderklachten,andere huisarts vinden lukt niet,wat te doen?

Ik heb ernstige klachten aan mijn schouder,er is artrose te zien op rontgenfoto.De pijn word steeds erger ,s morgens pijn niet meer uit te houden,ook erg rugpijn,waarschijnlijk ook artrose.de huisarts wil geen verwijsbrief geven voor orthopeed,ook geen pijnstillers,hij is erg dwars,maakt misbruik van zijn macht hierin.Een andere huisarts nemen lukt ook niet want ze werken allemaal samen en nemen geen nieuwe patienten meer aan.de zorgverzekering zegt ook niks te kunnen doen.ziekenhuis wil verwijsbrief.Ben radeloos,waarvoor betaal ik dan elke maand premie.Ik heb nog veel meer gezondheidsklachten .wat kan ik nog doen om door een specialist te worden nagekeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Hoi. Kut voor je dat je zo'n last van je schouder(s) hebt, en al helemaal dat je zo heen en weer gestuurd wordt zonder dat er iemand naar (al) je klachten kijkt.

Ik heb zelf naar aanleiding van een ongeluk, jaren geleden, ook veel pijn gehad in nek, schouders, rug en bekken. Was niet tevreden over de reactie van de eerste arts die er naar keek: "er is niets".

Ik heb het echter wel voor elkaar gekregen dat ik een second opinion gehad heb, zelfs een derde! Gelukkig maar, want die derde, een expert op dat gebied, zag iets dat de andere 2 specialisten over het hoofd gezien hadden. Je hebt dus helemaal gelijk dat je een tweede mening zoekt: je gezondheid is belangrijk genoeg toch!

Het allerbelangrijkste is dat je van je zorgverzekering toestemming krijgt. Zij moeten immers betalen. Ten eerste: heb je de foto's waarop dit te zien is ook zelf in huis? Zo niet, maak gebruik van je patiëntenrecht en ga/laat ze ophalen uit het ziekenhuis. Dit is voor jou belangrijk bewijsmateriaal!
Ten tweede, stuur je zorgverzekering een brief, met vermelding van de foto's (het liefst kopieën ervan, maar weet eigenlijk niet of dit kan met röntgenfoto's). Vraag ze of je zélf een afspraak mag maken met een specialist. Ik heb dat zelf telefonisch gedaan, dat mocht en dat is gelukkig allemaal goed gegaan met vergoeding, maar je kunt maar beter een schriftelijk bewijs hebben. Dat soort onderzoeken/dokters zijn erg duur, beetje lullig als je zelf alsnog moet betalen. In principe hebben zulke bedrijven medische afdelingen die dit soort foto's kunnen beoordelen.

Als dit alles niet leidt tot een (vergoed) consult voor een second opinion, dan kun je denk ik alleen nog maar naar het ziekenhuis. Je geeft aan dat je veel pijn hebt, maar ook dat je nog veel meer andere gezondheidsklachten hebt. Als je ergens weer (echt) last van hebt, moet je gewoon naar het ziekenhuis. Je huisarts wil/kan je dan immers niet helpen? En er gaan mensen voor veel minder naar de Eerste Hulp hoor, jij hoeft je wat dat betreft echt niet te schamen! Je hebt een ziekte en je moet gewoon geholpen worden!! Je betaalt inderdaad niet voor niets al dat geld aan een zorgverzekering.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mischien naar de dokterspost gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan artrose is nu eenmaal niets te doen, kwestie van slijtage van het kraakbeen in de gewrichten. Het enige wat een orthopeed kan doen is je adviseren om pijnstillers te nemen als de pijn te erg wordt.
Je huisarts is wellicht van mening, dat de tijd van de orthopeed voor zo'n advies te kostbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja het is moeilijk... ik heb met hetzelfde gezeten... er zijn 2 dingen die je kunt doen..... 1 is je kwaad maken en tegen meneer de dokter zeggen ik hou jouw verantwoordelijk voor als ik gehandicapt verklaard wordt of wat je dan ook verzint... gewoon dreigen met een advocaat en kijken hoe snel hij zn mening verandert (heeft mij geholpen toen)... 2 je hebt altijd de optie om jezelf te laten behandelen in duitsland... kun je altijd terecht.. gewoon ff een kameraad vinden die duits kan als het moet... je kunt er altijd terecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Hoe werkt dat laatste in de praktijk?
Gewoon een dorp over de grens binnenrijden en bij een willekeurige Duitse arts binnenstappen? En daar doet de verzekering niet moeilijk over?
Schrijf een brief naar een klachtencommissie voor huisartsen en/of neem contact op met je bedrijfarts (als je werkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een second opinion vragen van een andere arts . Dat kan je onwillige huisarts je niet weigeren. Daar heb je recht op. Je kunt een second opinion vragen als je twijfelt over een diagnose of behandeling. Vraag bij je zorgverzekeraar wat je moet doen voordat je een second opinion vraagt. De meeste zorgverzekeraars vergoeden de kosten van een second opinion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgverzekeraar zegt dat de huisarts toestemming moet geven voor een second opinion.
Wat je kunt doen, is naar een fysiotherapeut stappen, daar heb je geen verwijsbrief van je huisarts voor nodig! Kijk voor de vergoeding voor de zekerheid even je polis na, ik krijg het vergoed via de aanvullende verzekering.