Kun je als je altijd al een te laag testosteron hebt gehad, de eerste symptomen niet meer bij jezelf herkennen?

Een vriend van mij heeft waarschijnlijk een te laag testosterongehalte (krijgt nog uitslag van het bloed eind september), maar hij wees mij op de symptomen, maar herkende zich niet in de kortdurende symptomen (lang niet alle), maar wel in alle "langdurige" symptomen;

Symptomen van een te laag testosteron gehalte:
- minder energie en kracht
- verminderd libido en sexuele activiteit
- verminderde potentie en verlies van nachtelijke erecties
- verminderde intensiteit van klaarkomen en hoeveelheid sperma
- snel geïrriteerd en vlak
- niet lekker in je vel zitten
- verminderd enthousiasme en psychische energie
- depressie
- laag zelfbeeld
- slaapproblemen
- nervositeit en opvliegers
- zweten

Symptomen na langdurig tekort aan testosteron:
- minder spiermassa
- minder lichaamsbeharing
- buikvet
- borstvorming
- kleine zaadballen (soms)

Kan het zijn dat hij eigenlijk gewend is aan de symptomen als depressie, snel geirriteerd zijn etc dat hij eigenlijk daarop heeft aangepast en dus de symptomen niet ervaart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

bij een vriend van me is onlangs het syndroom van kleynefelt (als ik het goed schrijf) vastgesteld.
bij deze aandoening heb je een tekort aan testosteron.
voor hem viel veel op z'n plaats.
dingen waarvan hij dacht dat deze gewoon bij z'n persoonlijkheid hoorden, bleken terug te voeren op een testosterontekort.
dis je hoeft idd de symptomen niet te herkennen, je kan gewoon denken dat dit is hoe je bent.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je iets altijd al hebt gehad, dan weet je niet beter.
je moet wel een referentie kader hebben om het verschil te bemerken. symptomen kun je herkennen als ze je opvallen, als ze nieuw zijn.
pas als straks het testosteron wordt aangevuld(rare omschrijving), zal hij het verschil bemerken.