Hoe zorg ik ervoor dat ik "bij de wereld blijf?"

Ik ben heel vaak 'ineens' diep in gedachten, meestal over leuke dingen die gebeurt zijn, in het verleden, bijvoorbeeld uitstapje met vrienden, of dingen die indruk op me hebben gemaakt. Zit soms ook gewoon simpelweg 'in dromenland'
Ik weet ook wel dat het bij mijn karakter hoort om een beetje weg te dromen, maar als het teveel gebeurt vreet het energie.
Iemand nuttig advies?;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Is dat onder het werk, of zit je nog op school? Waarschijnlijk ben je iets aan het doen. Maar je vertelt dat niet. Het is in dat geval een concentratieprobleem. Je domweg verzetten kost veel energie. Doe dus iets anders. Laat het gewoon even toe, en concentreer je daarna weer. Als je hebt opmerkt dat je 'weg' was, dan geef je jezelf een complimentje voor dat opmerken. Schouderklopje en "goed zo!" Dat is een beloning voor jezelf voor de opmerkzaamheid, en je concentratievermogen kan dan gaan groeien. Als het saai is, wat je aan het doen was, doe daar dan wat aan. Zorg voor meer en helder licht. Bij duisternis wordt namelijk het slaapverwekkende melatonine aangemaakt. Als je aan het lezen ben, wijs het woord aan dat je aan het lezen ben; lees actief. Of gebruik een markeerstift: je blijft dan bij de les. Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Probeer erachter te komen hoe lang je je kan concentreren. Zet dan de kookwekker op die tijd en ga na afloop een minuutje iets anders doen om te rusten.

Gaan slapen, dan kun je heerlijk wegdromen zonder dat het veel energie (lijkt) te kosten

Ik vind het zeer lastig om hierover advies te geven ik heb het namelijk af en toe zelf ook wel eens. Gebeurt het als je even rust neemt of als je zelfs gewoon bezig bent? Wat ik probeer is om zoveel druk bezig te zijn. Pak een emmer met sop en ga poetsen of ramenlappen noem het maar op. Op deze manier val ik namelijk minder snel ik dromen land. en ja het kost wat energie maar dan weet je ook dat het thuis spik en span is. Ik hoop dat wat van mijn tips zal werken. Succes

Niks ergs eigenlijk, ik heb het best vaak maar het put mij niet echt uit. In de klas of tijdens je hw moet je je kunnen concentreren en niet wegdromen. Vraag in de klas of er even een raam open mag voor frisse lucht en doe dat thuis, zorg voor goed licht en dat je hebt ontbeten. Tijdens ontspannen momenten is het helemaal niet erg om eens weg te dromen, maar wanneer het belangrijk is moet je jezelf even toespreken.

Ik herken dit! Vaak als ik in zo'n bui ben spreek ik met mezelf een tijd af tot wanneer ik nuttige dingen moet doen. Klinkt misschien kinderachtig, maar het helpt voor mij echt! Als ik bijvoorbeeld op zaterdag iets heb waar ik heel erg veel zin in heb (op vakantie gaan of een feestje ofzo) dan kan ik me vrijdag al niet meer focussen, tenzij ik dus van die tijden plan.

Je kunt er alleen iets aan doen als je van jezelf merkt dat jij in dromen land bent. Dan kan je tot 10 tellen en bij elke tel weer meer terugkomen in het hier en nu. Ook kan je tegen jezelf zeggen dat je nu misschien wel leuk droomt, maar je dit liever even laat totdat je daar wel de tijd voor hebt. Probeer jezelf er steeds 'eerder' op te betrappen dat je droomt of gedroomd hebt. Dan zal je eerder jezelf de keuze kunnen geven of je het dan toelaat of niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100