wat kun je doen tegen de aandoening alopecia androgenetica?

Ik lijd hier aan en door stress is het alleen maar erger geworden. Mijn haren zijn dunner en mijn haargrens verschuift steeds meer naar achteren. Ik ben maar 26 jaar oud en ben een vrouw......dan snap je wel dat ik er erg mee zit....

krijg ik ooit mijn haren terug? zo ja wat moet ik dan doen....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Er bestaan geen lotions shampoos, cremes of vitamine- preparaten waarvan de werkzaamheid wetenschappelljk is aangetoond bij vrouwen !
Een zinvolle therapie bij vrouwen in de vruchtbare periode (dus jonger dan 50 jaar) waar veel ervaring mee is, is de Diane 35 pil. Dit is geen "zware" pil: zoals veel vrouwen nog steeds denken, maar een al langer bestaande en betrouwbare anticonceptie-pil met als "bijwerking" een gunstig effect op de haaruitval. Ook remt de Diane pil de talgproductie in de huid (en daardoor acne) en de groei van ongewenste snor- en baardhaartjes. De Diane pil zorgt niet voor de terugkeer van veel nieuwe hoofdharen, maar remt het erger worden van de haaruitval af. De werking is pas maximaal na minimaal 6 maanden gebruik.
Bij vrouwen die echt gaan "kalen" moet soms een extra medicijn, Androcur, worden bijgeslikt. Bij vrouwen in en na de overgang is het langdurig gebruik van anticonceptie-pillen (dus ook Diane-35) niet verstandig vanwege de verhoogde kans op trombose, baarmoederhals- en borstkanker). Soms wordt dan alleen het middel Androcur gegeven wat de werking van mannelijke hormonen tegengaat.
fremar
12 jaar geleden
Ik werk in een drogisterij en daar verkopen we priorin capsules. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar we hebben wel klanten die er baat bij hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vorm van haarverlies kan niet ‘genezen’ worden, maar er bestaan wel een aantal methoden om de evolutie te stoppen of zelfs nieuwe haargroei te bewerkstelligen.

•Een haarlotion met 2% minoxidil, een geneesmiddel dat oorspronkelijk gebruikt werd bij hoge bloeddruk, kan het haar opnieuw doen groeien. Het product moet wel levenslang worden gebruikt, anders herbegint de haaruitval.
•Recente studies tonen ook aan dat een lotion met een antibacterieel en een antischimmelmiddel eveneens het haarverlies en de jeuk die ermee gepaard gaat, kunnen afremmen.
•Bij vrouwen kan men in zowat 50% van de gevallen de haaruitval afremmen met hormonale preparaten die de werking van het mannelijk hormoon testosteron blokkeren.
•Chirurgische methodes zoals haartransplantatie en reductie van de hoofdhuid, kunnen zeer bevredigende resultaten opleveren.