hoe komt het dat je wanneer men zich verwondt aan inox, men niet direct bloed bij de verwonding krijgt ?

welke actieve stof zorgt hier voor en hoe komt dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet doordat inox meestal scherper en gladder blijft? Dus dat je een mooie snee krijgt, net als bij een papiersnee.
(ik heb geen zin om het te proberen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't zijn in de meeste gevallen schaafwonden, je glijdt er langs, blijft haperen en je hebt geluk of net niet....
en dan bloed het en dan veeg je 't bloed af en "verwatert" het wondje. dit duurt dan eren dag of 5 en dan pas komt het bloed terug. wat is de oorzaak hiervan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
komt het ook mede door de ontsmettingsmiddelen, bacteriostatische lotions en dergelijke meer ?

Het beste antwoord

Het ligt niet aan de samenstelling van het voorwerp van RVS (=roestvrijstaal, oftewel inox) waarmee je je gesneden hebt, maar aan het feit dat het vlijmscherp en glad is. Dat is het geval b.v. met de instrumenten van een chirurg.

Doordat je een hele mooie, schone, egale snee krijgt, gaat dat niet onmiddellijk bloeden, tenzij je diep genoeg gesneden hebt. Het kan dus zijn dat je alleen de buitenste lagen van je huid geraakt hebt, en dan zie een ondiepe snee maar geen bloed. Als je toch dieper snijdt, dan duurt het enkele seconden voordat het bloeden begint, maar daarna gaat het heftiger bloeden.

Voordeel van een snee met een scherp voorwerp (b.v. een scherp mes, een glas splinter, enz.) is dat mits het voorwerp schoon was en de wond niet geïnfecteerd raakt, het zeer snel geneest. Nadeel is dat het iets meer moeite kost om het bloeden te stelpen, omdat er relatief weinig weefselschade is, en dus reageert je lichaam minder heftig dan wanneer je een snee krijgt met een bot voorwerp of een echte schaafwond.

Zelf ben ik dierenarts en heb aardig wat voorbeelden gezien van wonden met botte en scherpe voorwerpen. En van de tweede soort heb ik zelf een paar gemaakt :-)