Kun je van stress magerder worden?

Ik ben de laatste tijd nogal een stresskip. Veel aan mn hoofd. Ben een aantal kilo's afgevallen Maar eet niet minder. Kan dat door de stress komen? Voel me verder wel goed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dit kan. Dit komt doordat stress zorgt voor een extra aanmaak van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Cortisol zorgt ervoor dat vetreserves afnemen en de verbranding van dit vrijgemaakte vet op gang komt. Adrenaline heeft een sterk effect op de schildklier, wat uiteindelijk ook tot een hoger metabolisme (verbranding) leidt. Tel hierbij op dat gestresste mensen vaak extra lichamelijk bezig zijn en je begrijpt dat veel mensen afvallen in periodes van grote stress.

Maar er zijn ook mensen die aankomen terwijl stress op zichzelf een vetverbrandend effect heeft. Dit komt meestal doordat deze mensen (soms onbewust!) veel of ongezond eten als uiting hebben om met stress om te gaan, hierdoor zullen zij in plaats van afvallen dus juist aankomen door stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja dat kan... En wel heel simpel uit te leggen... Stress is spanning... Spanning is arbeid, Arbeid is energie, Energie is eten... Dus door de stress verbrandt je meer calorieën en als je niet meer eet, val je af... Zo simpel is het, maar het is niet de meest gezonde methode van afvallen... Stress is veelal een begin van onbehagen en veelal een begin van lichamelijke ongemakken en wellicht van bepaalde ziektes... Dus ontstress bij tijd en wijle...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk. Ten eerste ben je waarschijnlijk minder gaan eten. Met stress heb je minder trek.
Verder maakt je lichaam tijdens stress een stress hormoon aan, cortisol, dat zorgt ervoor dat je meer en sneller vet verbrand.
Ook maakt je lichaam meer adrenaline aan, dit leidt (via de schildklier) tot een hoger metabolisme, verbranding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik lees dat je zegt dat je niet minder eet. Dan mag je mijn tweede zin vergeten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat ik respectievelijk ('98) 12 kilo in één week en (2007) 20 kilo in 4 maanden ben afgevallen door stress. Met name de eerste keer ben ik na een bepaalde shock ervaring bewust 3 keer (ontbijt, lunch, diner) per dag buiten de deur wezen eten...

De tweede keer was gewoon rondom de 'gezonde' stress rondom de start van mijn bedrijf. En het feit dat ik wel erg veel in beweging was...

Dus om concreet antwoord op de vraag te geven: 'JA'. Door stress kun je in een relatief korte tijd (behoorlijk) afvallen en/of een aantal kilo's verliezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Door stress kan je heel erg afvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stress kost ontzettend veel energie, dus kan je daar idd van afvallen.
maar mocht het afvallen doorgaan, dan zou ik toch voor de zekerheid even je huisarts raadplegen, er kan immers meer aan de hand zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja, dat kan.

De andere antwoorders (zie elders op deze pagina) hebben al goed uitgelegd welke mechanismes hier een rol spelen.

Je kunt het ook via een net iets andere insteek zien: bij stress schiet het lichaam in een "fight or flight" stand. Alles is erop gericht om ofwel te vechten, ofwel te vluchten.

In beide situaties heeft de spijsvertering de allerlaagste prioriteit. Dat komt later wel weer, als alles veilig is - ofwel, als de stress weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me altijd al af gevraagd waarom de uitdrukking "Maak je niet dik" in een stressvolle situatie evengoed gebruikt kan worden als: "Hij zit zich op te vreten van ergernis". Het kan dus twee kanten op: van stress kun je dikker of dunner worden. Sluit naadloos aan bij de uitleg die Rotaluclac hierboven geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit kan zeker door stress komen. Zelf zit ik al meer als een jaar flink in de stress en ben 14 kilo afgevallen, en weeg momenteel nog maar 50 kilo. Ik eet goed, snoep en doe wat ik altijd heb gedaan, maar er komt geen gram bij.
Ik voel me er redelijk goed bij en heb verder eigenlijk nergens last van, behalve dat ik het vaak ontzettend koud heb.