Waarom begin ik soms te tranen als ik een poosje op één zij lig?

Dan ga ik wel alleen met mijn rechteroog tranen als ik op mijn rechterzij lig, en andersom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.3K

Antwoorden (2)

je oogvocht wordt door je op je zij licht niet zo goed afgevoerd als rechtopstaand, daardoor ga je tranen laten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en doordat je op je zij ligt loopt het traanvocht uit het oog dat het hoogst ligt,via de traanbuisjes ook door naar het 'onderste' oog, waardoor het ook meer is dan gewoonlijk (omdat je het normaal met twéé ogen wegknippert).
Deze vraag is pasgeleden ook al beantwoord: de aanvoer van traanvocht zit aan de zijkant van je oog, de afvoer vlak tegen de neus aan.
Als je op je zij ligt dan zal het oog dat onder ligt geen traanvocht via de traanbuis naar de neus kunnen afvoeren, het traanvocht loopt niet tegen de zwaartekracht omhoog.
Op bijgaande afbeelding kun je zien waar de traanklieren traanvocht aanvoeren en waar de traanbuis het weer afvoert.