Hoe kan ik het best mijn bril schoonhouden?

Hoe kan ik het best mijn bril schoonhouden? Als ik het bijvoorbeeld heb schoongemaakt met afwasmiddel en warm water dan blijft die even een paar uurtjes schoon.. maar daarna wordt hij alweer vies.. Iemand tips? (Ik doe er niks geks mee.. hij staat gewoon op mn neus)

Toegevoegd na 8 minuten:
Heb al meer als 1 jaar die bril ongeveer, maar loop steeds tegen het probleem aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
bamibal
12 jaar geleden
Gewoon omhoog doen als je moet plassen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde probleem hier.

Het beste antwoord

De manier die je nu gebruikt is de juiste. Gebruik geen papieren doekjes omdat de houtvezels in papier krasjes kunnen geven.

Je kunt een katoenen doekje gebruiken of een dik brillendoekje van syntethische microvezels.

Brillen worden ook vies als je met je vingers in je oog wrijft terwijl je bril op je neus staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
De coating van kunststof brillen is ook niet goed bestand tegen langdurige aanraking met zweet, huid en/of haar. Dat werkt op den duur verzurend en veroorzaakt snellere slijtage. Hetzelfde geldt voor toiletartikelen zoals crème en after shave. Veel van deze slijtage kan voorkomen worden door een goede monteurkeuze en het regelmatig afspoelen van de brillenglazen.

De speciale natte brillendoekjes zijn op zich wel goed maar als er vuil op het glas zit, wordt dat er dan juist in gewreven met alle schade van dien als de glazen niet eerst zijn afgespoeld. In veel natte doekjes zit alcohol, dat reinigt goed maar kan in sommige gevallen na langdurig gebruik schade veroorzaken. Doekjes waar citroenzuur in zit zijn niet goed, want dat zuur tast de coating aan.

Gebruik dus ook geen afwasmiddel of handzeep met citroen!

In de droge brilpoetsdoekjes en in een bril etui zitten vaak ook stukjes vuil en werken daarmee als een soort schuurpapier waarmee de bril juist wordt beschadigd. Was de doekjes ook regelmatig maar nooit met wasverzachter, want dat maakt het vettig. Op zich is een speciale reinigingsspray voor brillen prima, maar dus weer niet als er nog een vuiltje op het glas zit.

Houd een bril nooit onder heet water en voorkom extreme temperatuurswisselingen zoals op een zonnige dag in de auto of in de sauna. De coating bestaat uit verschillende dunne laagjes die allemaal anders reageren op temperatuurswisselingen waardoor sommige laagjes kunnen barsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Brilledoekjes kopen.

Zijn vochtige doekjes die bij mij heel goed werken. Gewoon die van de action

Succes,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- die zijn heel slecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor? Ik heb nergens last van? Slecht in de zin van? Ik maak er ook wel ooit mijn ipod meeschoon..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doekjes lasten de coating aan zoals hieronder al staat. Bovendien zitten er houtvezels in. Dus ik hoef je verder denk ik niet uit te leggen wat de boosdoener is;-) ze maken goed schoon door de alcohol. Maar oh het is zo zonde van je glazen. Ik zag zo vaak mensen in de winkel bij me komen met de vraag.. Joh wat is er toch met de glazen gebeurd?! Waarop wij al genoeg wisten. Mevrouw hoe maakt u de bril schoon? Ja met die doekjes.. De zijn zo handig! Hopla daar ga je al.. ;) ik zou wat anders zoeken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dani83: geldt dat ook als je glazen hebt zonder speciale coating?
regelmatig schoonmaken helpt dan is het verschil tussen schoon en vies ook niet zo groot.

EN wat volgens mij geweldig helpt, maar dat moet je willen:

GEEN MAKE-UP gebruiken.

Als je veel smeersels op je gezicht hebt, vooral die rond je ogen op op je wimpers, wordt je bril veel sneller vettig.
amigo
12 jaar geleden
Afwasmiddel kan ik je sowieso al afraden om je glazen mee schoon te maken.. En zeker wanneer je ontspiegelde brillenglazen hebt.. Dan gaat er een laagje van de glazen af en raak je de ontspiegeling kwijt. Dat kan je bijvoorbeeld goed zien als je je bril houd tegen het licht dan zie je dat de lampen groen zijn.. Wanneer dit laagje los gaat laten zie je gewoon het witte licht er door heen.

Tegenwoordig hebben veel mensen kunststof glazen. Dus warm water raad ik je ook af. Kunststof zet namelijk uit met warmte. Hierdoor heb ik al veel problemen gezien met de brillenglazen.

Je had je bril onder de kraan met koud of lauw water schoonmaken en een beetje HANDzeep.. Hier kunnen de glazen tegen. Daarna voorzichtig drogen met een schone en zachte theedoek.

Gebruik geen natte schoonmaakdoekjes die je kan kopen bij de supermarkt of drogist. Dat zijn die pakjes met alcohol doekjes er in. Je glazen worden wel schoon maar gaan uiteindelijk kapot omdat er houtvezels in zitten.

Ook kan je bij de opticien een speciale spray kopen. Dit is niet duur en handig mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig....Was laatst in een goede brillenzaak. Ze gaven het advies om de bril schoon te maken met afwasmiddel en warm water.
Glassex en een zachte doek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vochtige toiletdoekjes. Gebruik ik ook voor mijn iPod
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon onder de kraan en met een theedoek afdrogen. lauw warm water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bril werd vroeger steeds vies door een verkeerde stand. Het glas van onder raakt soms de onderkant van mijn ogen. Door de stand van de beugels wat te veranderen was dit probleem opgelost. Dat kan je liefst laten veranderen door een vakman. Wat reinigen betreft, dit doe je al goed en mag verder geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een mengseltje te maken van 3 delen water en 1 deel spiritus en dit in een sprayflacon te doen die je speciaal bij de drogist haalt. Deze spray gebruik je in combinatie met een schoon microvezeldoekje. Hiermee hou je je bril perfect schoon.

Belangrijk voor een optimaal effect is het microvezeldoekje niet uit te wassen, maar nadat je hebt geconstateerd dat het wat vies wordt, een nieuw te gebruiken. Als je nagaat dat zo'n doekje voor ongeveer € 0,70 te koop is en je dit in vieren kunt knippen, zijn de kosten minimaal.

Dit microvezeldoekje moet je na gebruik goed opgeborgen houden, zodat er geen viezigheid op komt wat weer krasjes kan veroorzaken.

Verder kun je tussendoor af en toe gewoon op de glazen ademen zodat ze beslaan en deze dan schoonwrijven.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goede oplossing. In de winkel gebruiken wij ook spiritus.. Wel is belangrijk dat je dat niet elke dag moet doen.. Dan kan er een blauwe gloed op de (kunststof) glazen komen