Is het risico op kanker groter als je roos hebt?

Kanker zijn snel delende cellen. Roos zijn snel delende huidcellen. Is het risico op kanker dan groter als je roos hebt?

Het lijkt onlogisch en toch ook weer niet helemaal. Wie weet het antwoord (en kan het onderbouwen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

"Tijdens het leven staan onze lichaamscellen bloot aan allerlei schadelijke invloeden. Als er schade optreedt, kan deze meestal eenvoudig worden hersteld. Een cel kan in de loop van de tijd echter onherstelbaar beschadigd raken. Daardoor kan ook het erfelijk materiaal veranderen, met als gevolg dat deling, groei en ontwikkeling van zo'n cel ontregeld raakt. Dit leidt vervolgens tot overmatige celdeling, waardoor een gezwel of tumor ontstaat".

"Bij kwaadaardige tumoren zijn bepaalde mechanismen in de cellen dermate beschadigd, dat het lichaam de celdeling niet meer onder controle krijgt. Een kwaadaardig gezwel drukt niet alleen omliggende weefsel of organen opzij, maar kan er ook ingroeien. Ook kunnen cellen van zo'n tumor losraken en zich via het bloed naar andere plaatsen in het lichaam verspreiden. Daar kunnen ze nieuwe tumoren vormen. Dit zijn uitzaaiingen (metastasen)".

Het geldt dus voor zover ik kan zien in de info, voor "beschadigde cellen". Bij roos is er wel een versnelling, net zoals bij psoriasis, wat ik zelf heb. Maar dit zijn geen beschadigde of kwaadaardige cellen, de cellen zijn gezond, ze delen zich alleen enorm snel. Mijn conclusie zou zijn, nee ik denk niet dat de kans groter is als je roos, of bijvoorbeeld psoriasis hebt. Dit zijn ook andere cellen, als de cellen die in je organen of bloed zitten.

Hopelijk heb je wat aan het antwoord. Linkjes bijgevoegd voor meer info.

http://preventie.kwfkankerbestrijding.nl/hoe-ontstaat-kanker/Pages/default.aspx

http://www.seniorennet.nl/Dossier/Kanker/kanker_ontstaan.php

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20100426_kankercellen01
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg en links. Heb even op de sites gekeken. Nuttige informatie.
Mijn dochter vroeg het me en ik wist eigenlijk geen antwoord te geven en al helemaal geen onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (1)

Nee , roos wordt veroorzaakt door iets uitwendig's , een schimmel , een bacterie , die je huid irriteren met als gevolg roos . Je hebt vette en droge roos kunnen totaal verschillende oorzaken hebben , koop Kerastase shampoo of selsun shampoo te koop bij drogist . Nee absoluut niks met zo iets te maken . Er bestaan wel vormen die op roos lijken maar dat is vaak op ėėn plek maar heel zeldzaam . raadpleeg je arts bij twijfel .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, een schimmel inderdaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verlate plus