Is een waterpijp roken gevaarlijk voor je gezondheid?

in Egypte roken ze steeds een waterpijp ook jonge kinderen met allerlei apparte smaakjes

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het ook niet...belachelijk he?!

Antwoorden (5)

Het is een mythe die zo oud is als de waterpijp zelf, dat de rook door het water onschadelijk wordt. Zie link:
http://voeding.web-log.nl/voeding/2005/07/waterpijp_gezon.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waterpijp roken is niet gezond! De concentratie van kankerverwekkende en verslavende stoffen in tabaksmengsels voor waterpijpen kan veel hoger zijn dan die in sigaretten. Het nicotinegehalte in waterpijptabak is vaak hoger dan in tabaksmelanges voor sigaretten.
Er is ooit een onderzoek naar gedaan. In het bloed van waterpijprokers bleek de concentratie van koolmonoxide veel hoger te zijn als bij sigarettenrokers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waterpijp roken is alleen schadelijk als je het over je longen rookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je rook inademt. Is ongezond in dit geval is waterpijp ook ongezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roken van een waterpijp is wel degelijk schadelijk voor je gezondheid. Niet alleen vanwege de nicotine, maar ook vanwege het verspreiden van infectiezieketen.

Verschillende wetenschappelijke studies*hebben uitgewezen dat het roken met behulp van een waterpijp even schadelijk of zelfs schadelijker is dan het roken van sigaretten. Het is zelfs zo, dat men bij het roken met behulp van een waterpijp, niet alleen kankerverwekkende chemicaliën en koolstofmonoxide inademt, zoals bij het roken van sigaretten, maar zelfs zware metalen, afkomstig van het kooltje dat gebruikt wordt als brandstof, inademt. Ook het passief roken is schadelijk. Er bestaat ook geen enkel toestel waarvan bewezen is dat het de schadelijke effecten van de waterpijp enigszins wegneemt of doet verdwijnen. Het gerucht dat een waterpijp roken niet of minder schadelijk zou zijn dan sigaretten roken is onjuist.

* Voor meer informatie: zie bronnen