ik heb buikgriep gehad, ik voel me nu weer wat beter wat kan ik het beste eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eet met kleine beetjes tegelijk, verdeeld over de dag. Geen koolsoorten, wel bladgroenten als spinazie en andijvie; liever bruin dan wit brood (met gewoon beleg zo lang het niet mierzoet is); en vooral: eet niet te zout. Hoewel je zout beslist nodig hebt, krijg je dat verstopt in van alles toch wel binnen. Eet gerust fruit maar overdrijf het niet. Noten zijn ook in orde maar ook hiermee niet te veel. Geen snoep, chocola of andere zoetigheid. En irriteer je ingewanden even niet met zaken als peper en sambal. Ook rauwe groenten kunnen je in het begin nog wat zwaar op de maag liggen; en met zaken als uien en knoflook ook nog even wachten. Drink wel: water, thee (niet te sterk), cola light (!!) of mineraalwater als je dat lekker vindt (de meningen hierover zijn verdeeld), 1 glaasje wijn of bier. Geen koffie, sterkedrank en zeker niets waar heel veel suiker in zit (dus frisdrank light is okee, frisdrank met suiker niet). Waarom geen suiker (of althans weinig)? Suiker is laxerend en dat wil je na een buikgriep neem ik aan liever niet. melk in orde, maar met mate. Yoghurt (gewone, zonder liflafjes erin) is ook prima. Toegevoegd na 1 uur: Wat ik nog niet had vermeld: eet liever niet te veel vet; overigens is dan nooit zo' n goed idee maar als je herstelt van ingewandsproblemen al helemaal niet. dus geen dikke laag boter halvarine enz op je brood en ook geen frikandellen en andere gefrituurde zaken.

Wat ik zelf in dat geval verkies is beschuit of witte rijst.

Medisch gezien kun je eten wat je wil. In de praktijk vinden veel mensen het prettig om na een buikgriep beginnen met lichtverteerbaar eten, omdat zwaar eten te zwaar valt. Dat gevoel hoort na 1-2 dagen over te zijn.

Van de huisarts heb ik ooit deze tip gekregen: eet een week licht verteerbaar voedsel, bijvoorbeeld rijst met wat groenten en een stukje vis. Ook yoghurt met een cracker is prima. Vermijdt vette voeding en frisdranken, drink geen alcohol en niet roken. Bouw na de week je normale voedingspatroon weer langzaam op, geef je lichaam de kans hier weer aan te wennen en te herstellen. Zorg wel dat je alles binnen krijgt wat je nodig hebt, blijf in beweging, iedere dag een half uurtje wandelen is prima.

Gewoon alles.

Als je maag nog erg overstuur is, kan het helpen om cola light te drinken (schud eerst wel een beetje om de meeste bubbels eruit te krijgen). Cola heeft ongeveer dezelfde zuurtegraad als de maag. Ook zijn lange vingers, droge biscuits en beschuit met suiker vaak fijn als je je niet zo lekker voelt.

Niets, als je dorst hebt, kun je ors drinken. Zakjes kun je kopen bij het Kruidvat. Als je te snel gaat eten, loop je de kans dat je weer misselijk wordt en diarree krijgt. Je kunt best een paar dagen zonder eten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oraal_rehydra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100