Een heel sterk, heel groot hart.

Met intensief sporten train je ook je hart. Je hart wordt, na jarenlang intensief sporten, groter en sterker.

Per slag pompt het daardoor veel bloed rond.

In rust heeft ook de sporter weinig zuurstof nodig. De hartslag gaat dan omlaag. Bij iemand met een groot hart wordt de hartslag lager dan bij iemand met een klein hart, simpelweg omdat een groot hart per slag meer bloed rondpompt. Om dezelfde hoeveelheid bloed per minuut rond te pompen, zijn dus minder slagen nodig.

Het hart heeft een ingebouwd elektromechanisch mechanisme dat ervoor zorgt dat elke hartslag automatisch de volgende hartslag opwekt. Bij een te lage hartslag werkt dat mechanisme niet goed meer.

Bij een sporter in diepe rust kan de hartslag zo laag worden, dat er geen volgende hartslag meer wordt opgewekt. Het hart slaat dan over, of blijft zelfs definitief stilstaan.