heeft iemand ervaring met te kort aan vitamine b12 ?

ik was al heel lang vermoeid nu blijk dat ik een heel groot te kort aan vit b12 en vit d heb ,voor b12 heb ik een injectie gekregen en moet om de twee weken ,die andere heb ik iets voor door de voeding te doen .maar wat mij onrustig maak mijn buik is heel erg opgezwollen net of ik 7mnd ben.ik heb geen gassen of pijn en ontlasting ook regelmatig .heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt ?en wat beteken dat die buik ?.ik moet overigens wel een echo laten maken.

12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

ik heb er geen ervaring mee, wel heb ik het vermoeden gehad dat ik het had. Er is een forum bij startpagina, waar je ervaringen uit kunt wisselen over vit. b12 tekort.
ik zal je de link geven, misschien heb je daar wat aan.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje heeft daar ook last van. Kijk eens op de volgende site: http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php
daar vind je heel veel informatie. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een groot vitamine B12 tekort,maar ik weet hoe dat komt:
-Ik heb een eetstoornis(Anorexia-Nervosa)
-Ik eet al heel lang geen vlees(vegetariërs hebben extra vitamine B12 nodig:meestal per injectie)
Ik ben heel mager,maar heb wel een opgezette buik.Maar ik heb diverse tekorten en ik ben natuurlijk wel ziek,dus ik weet niet in hoeverre jij jouw klachten met mijne kan vergelijken.Maar ik heb er dus wel ervaring mee.En vermoeid ben ik altijd,maar ook hier speelt mijn ziekte een grote rol in.
Misschien ben je toch iets wijzer geworden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luna400
12 jaar geleden
karena ,dankje voor je reactie ,ik vind het erg dat je met die eetstoornis te kampen heb ,ik had een vriendin die het ook had ,en weet ook nog dat ze een dikke buik had ja en heel weinig woog.
ik heb verder eigenlijk geen klachten alleen ik slaap 20uur per dag ,en een dikke buik,ik heb vandaag de eerste injectie gehad dat moet ik om de twee weken doen .
maar waarom hebben jij en ik ook die buik die is heel hard .daar ben ik nog niet achter ik heb op pc gelezen dat als je maag of darmen niet in orde zijn verstoor die de opname van vit b12 ik moet donderdag om echo.
hoe oud ben jij als ik vragen mag?heb je wel goede begeleiding toch? dit doet iets met mij dat ik het lees zou je graag willen helpen als dat mogelijk zou zijn ,maar ik weet hoe moeilijk het is voor jullie met die eetstoornis .misschien hoor ik je nog veel sterkte in elk geval..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!^^
Ik ben in behandeling voor mijn eetstoornis hoor.
Ik ben zelfs al een paar keer opgenomen geweest.
Ik heb in het ziekenhuis gelegen,ik kreeg toen een slang door mijn keel die sondevoeding in mijn maag pompte.. Dat wil ik echt nooit meer meemaken.
Ik heb een eetstoornis ontwikkeld na de dood van mijn moeder.:'(
Maar nu krijg ik veel medicijnen,vitamines en goede begeleiding.
Door dat vitamine B12 tekort ging zelfs mijn haar uitvallen.Dat vond ik echt vreselijk,want het was heel lang.
Nu ik vitamine B complex krijg is dat gelukkig weer voorbij.
Het is weer heel lang(tot op mijn middel)en gezond.
Nu ik zelf nog.
Het blijft moeilijk,het is zo'n rotziekte.
Veel sterkte donderdag,hopelijk valt het mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je inmiddels al wat wijzer bent? Er zijn eigenlijk maar 2 hoofdoorzaken voor een vit B12 tekort:
- je krijgt onvoldoende binnen met/in je eten (eten is niet 'gezond' genoeg)
- de opname van vit B12 in je dunne darm is verstoord; oorzaken hiervoor zijn:
* een tekort aan intrinsic factor; dit is een eiwit dat in de maag wordt gemaakt en helpt de vit. B12 lager in je darm op te nemen. Als je een bepaalde maagaandoening hebt, maakt je maag geen of onvoldoende intrinsic factor meer aan, en krijg je dus een tekort, ook als je wel voldoende binnenkrijgt
* darmontstekingen, met name ziekte van Crohn, en coeliakie (=gluten- 'allergie')
luna400
12 jaar geleden
karena sorry ik lees nu pas je reactie ,ik ben ook in de onderzoek molen van specialisten .
het is heel erg dat je je moeder al moet missen ,maar lieverd je moet toch door zou je moeder ook willen ,als ze zou zien wat jij nu door maak zou haar veel verdriet doen .ik ben blij te lezen dat je wel onder behandeling sta.en dat je haar van vit b12 uit val heb ik ook ondervonden en is niet leuk om te zien en toch zeker niet als je mooi lang haar heb .
lieverd ik wens je heel veel sterkte en ook voor jou zal het zonnetje weer gaan schijnen