Maakt het veel uit of je in 30 of 60 minuten wakker wordt van een lichtwekker?

Ik overweeg een lichtwekker (wake up light) te kopen, maar ik vraag me af of het veel uitmaakt of ik er eentje koop die de zonsopgang in 60/90 minuten nabootst of eentje van 30 minuten, zoals de meeste lichtwekkers.
Het lijkt mij dat je in 90 minuten nog beter wordt voorbereid op het wakker worden, maar ik heb geen idee of je dit in de praktijk ook voelt. Iemand ervaring mee? Of is er misschien iemand die het medisch kan onderbouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

http://www.philips.nl/c/lichttherapie/38729/cat/ ik weet niet of dit je helpt?;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb uren zitten googelen, maar deze precieze link nog niet gezien, dank je! Het geeft niet echt het verschil tussen de 30 en 90 minuten, maar toch informatief :)
Ik heb geen ervaring met een lichtwekker, maar wel ervaring met het in 60 minuten wakker worden. Ik laat namelijk altijd de wekker al een uur voordat ik op moet staan aflopen en heb dan een speciaal alarm dat ik om het kwartier af laat lopen.

Ik val namelijk steeds weer heel snel in slaap en dat bevalt me prima, vooral als de wekker afloopt met de wetenschap dat ik er toch pas over een uur uithoef vind ik erg prettig. Je houdt je eigenlijk wel voor de gek, maar ik vind het erg prettig.

Mijn advies is probeer het gewoon uit, het zal er veel van afhangen hoe je slaappatroon normaal verloopt wat het prettigst is. Kijk als je normaal 8 uur slaap minimaal nodig hebt, dan moet je dus eigenlijk afhankelijk van je slaapbehoefte zoveel eerder naar bed gaan als dat het nabootsen van die zonsopgang duurt. Een half uurtje is niet zo ingrijpend, maar als je daarom ineens een uur eerder naar bed zou moeten gaan lijkt me dat behoorlijk ingrijpend. Tenzij je net als ikzelf gewoon toch weer in slaap valt of doorsluimert.

Nogmaals de ervaring zal de beste leermeester zijn.
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Inderdaad zal het wel per persoon verschillen, maar ik verzamel graag ervaringen zodat ik dat kan meenemen in mijn beslissing :) Het punt is namelijk dat ik niet voor niks een duurdere wekker wil kopen en het verschil tussen 30 minuten en 90 is heel wat euro's!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er een van rond de 40 euro en die kan ook tot 90 minuten
Ik wordt al wakker als de lamp net aan gaat,stel hem daarom ook in op 30 minuten.
Het zal per persoon verschillen en hangt misschien ook af van hoe donker de kamer is.
Ik ben heel tevreden met mijn wakeup light. Van de wekker schrik je wakker en dat heb ik nu niet meer, dat schrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je het niet fijn om bijvoorbeeld een uur van tevoren wakker te worden en dan weer te gaan slapen terwijl het nog steeds lichter wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik moet meestal om half 6 op, lamp gaat om 5 uur aan, voor kwart over 5 ben vaak al ik wakker, en eenmaal wakker is bij mij opstaan. Vind 5.15 vroeg genoeg. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er een kans dat je er doorheen slaapt? Ik bedoel, het blijft toch 'maar' licht en je slaapt toch met je ogen dicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem nu 3 jaar en ben er nog nooit doorheen geslapen.
Ook in de zomer niet.
Als je nog geen ervaring hebt om via een wake up light wakker te worden. Dan moet je rekening houden dat je eerder wakker wordt dan de wekker is gezet. Voor mij lijkt me 30 minuten prima, want na 20 minuten is het al zo licht in je kamer dan je er van wakker wordt. En dat is ook precies de bedoeling.
Dus laten we zeggen na 70% van de tijd. Als je dus 90 minuten gebruikt, dan zal je 'nog' eerder wakker worden dan de ingestelde tijd.

Zelf ervaar ik dat het 'opeens' licht is geworden en wordt ik wakker. Ik vind het nog wel prettiger als abrubt door de wekker of radio.
Maar in de zomer werkt het niet, tenzij je slaapkamer is verduisterd. Maar voor de winter gaat die van mij ook weer aan.