Waarom is er geen leeftijdsgrens voor het kopen van medicijnen?

Ik stond vandaag bij de drogist. Terwijl er een meisje van (ik schat) 12 jaar oud, twee doosjes laxeertabletten kocht en een doosje paracetamol. Bij de kassa werd er niks van gezegd (alleen gevraagd of ze bekend was met het gebruik van het medicijn). Afgezien van het feit dat de medicatie misschien niet voor haar was.......mag dit zo maar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik snap je bezorgdheid, want wat moet iemand met twee doosjes laxeerpmiddelen? Maar voor niet alles kan een maximale hoeveelheid of een minimum leeftijd verplicht gesteld worden. Er zijn producten bij de drogist te koop die tot de zogenaamde huisapotheek behoren en dus vrij verkrijgbaar zijn. Deze producten kunnen bij verkeerd gebruik de gezondheid heus schaden. Maar om die reden kan niet alles aan regels gebonden worden. We hopen in dit geval ook dat dit meisje deze laxeermiddelen moest halen omdat ze op vakantie gaan en er iemand in het gezin is die tijdens de vakantie last heeft van constipatieproblemen. Anders hopen we dat de ouders tijdig in de gaten hebben dat hun dochter verkeerd bezig is. Hoe vervelend het is dat er van tijd tot tijd op dit gebied iets mis gaat, is het niet helemaal te voorkomen. Als iemand iets perse te pakken wil krijgen omdat hij/zij obsessief met iets bezig is, dan lukt dat toch wel, bijv. via inernet of door via vrienden.
Maar als door de regering alles aan banden gelegd wordt, wordt de overheidsbemoeienis in Nederland groot. Hier zullen veel mensen last van hebben. En of deze overheidsbemoeienis ook daadwerkelijk iets uithaalt, blijft de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je niet op alles een verbod kan zette voor jongeren. dat er een stuk vertrouwen meespeeld in de maatschapij of mischien dat we het gevoel hebben om toch aan niet alles wat te kunnen doen.
maar niet tegenstaande 2 doosjes in 1 keer roept wel vragen op..
ik ken niet genoeg van wetgeving hoe het net in elkaar zit.. maar bij ons in begië zit er al een verbod op drank onder de 16 en sigaretten onder 16jaar maar zelf dat word in meer dan de helft van de gevallen niet gecontroleerd.

Toegevoegd na 19 uur:
om hier op vele hun vraag te antwoorden, vanwaar de bezorgtheid.. wel er er zijn honderden tieners die dat spul laxeermiddelen dus gebruiken om nog maar af te slanken en hun ideaal te bereiken.. terwijl ze al ver over been zijn... dus anorexia genaamd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK geloof ook niet dat zo`n kind voor de grap medicijnen koopt, dus je zou er in princiepe vertrouwen in moeten hebben. waarschijnlijk moest ze dat van haar ouders kopen, het is voor kinderen ook niet interessant om wat met die medicijnen te doen, en met alcohol en sigaretten wel dus daar is wel controle op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Niet voor de grap maar kan soms te maken hebben met een eetstoornis. Kocht ze vroeger op verschillende plekken, zodat het wat minder op zou vallen.
Ja, dat mag. Bij de drogist heb je geen recept nodig. Hieruit mag je concluderen dat de spullen die je daar koopt niet echt schade kunnen veroorzaken bij het juiste gebruik ervan. Ik zal in het verleden misschien ook mijn dochter voor zo een boodschap gestuurd hebben, dat weet ik niet meer. Kan best, dat er iemand stond, die dacht: hé, wat moet dat kind ermee? Ik denk, laten we nou niet overal spoken zien.