Helpt Diclofenac zolang ik het gebruik tegen een zere rug, of als ik er mee stop komt het een keer zo erg terug omdat ik te veel gedaan heb?

Sinds een week heb ik het onder in mijn rug, kan niet lang staan, niet lekker liggen en iedere beweging doet pijn. Ik heb diclofenac van de huisarts gekregen, dat werkt prima, maar ik vraag mij af als die tabletten straks op zijn, is mijn rug dan over of krijg ik juist meer last omdat ik bepaalde bewegingen heb gemaakt die ik zonder die tabletten niet had gekund?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat kan inderdaad allebei.
Dat is een gok die de huisarts op dat moment neemt.

Vaak is de oorzaak van lage rugpijn een verkrampte houding. En die verkrampt meer naarmate de pijn erger wordt. En zo versterken die twee elkaar.
Dan doorbreekt een pijnstiller die vicieuze cirkel.
Als dan de pijnstiller stopt kan de rugpijn ook over zijn.

Het kan ook zijn dat er een hernia zit. In dat geval kan het goed zijn dat de pijnstiller bewegingen mogelijk maakt die je niet zou mogen maken. Als dan de pijnstiller stopt is je probleem groter geworden.

Er zijn tests die een huisarts kan doen om een hernia (HNP) op te sporen maar die zijn niet betrouwbaar.

Een huisarts zal je, als de klachten blijven, straks eerst doorsturen naar een fysiotherapeut. Als dat gebeurd let dan zelf heel erg goed op dat hij of zij jou na 6 weken evolueert. Is er weinig of niets veranderd ga dan niet nog langer fysiotherapeuteren, maar vraag je huisarts om een MRI-scan.

Heel belangrijk is het met rugklachten dat je aan iedereen die zich er tegen aan bemoeid vraagt wat die denkt dat het probleem is, wat voor effect die van een bepaalde behandeling verwacht en wanneer daarvan resultaat zou moeten worden verwacht.

Iemand met een hernia kan namelijk vergaan van de pijn en desondanks 3 of zelf 4 jaar van het kastje naar de muur gestuurd worden, en dan uiteindelijk met bijna verlamde benen op de operatietafel terecht komen; kantje boord. En dat is eigen ervaring.

Toegevoegd na 3 uur:
Even in aanvulling; een vervormde tussenwervelschijf is alleen op een MRI-scan aan te tonen.
Na fysio zal een röntgenfoto misschien de volgende logische stap zijn voor je huisarts, maar niet voor iemand met een hernia. Tenzij er heel duidelijk bij gezegd wordt wat men ermee probeert uit te sluiten, en welke dingen je in de tussentijd voor de zekerheid niet mag (laten) doen.

Je kunt het dus wel toe laten, die röntgenfoto, maar let op je tijd. Vergeet niet dat je voor iedere afspraak met een specialist opnieuw een wachttijd te verwerken krijgt.
Dat geldt zeker voor de neurologen en de neurochirurgen.

Toegevoegd na 4 uur:
Als je op tijd te horen krijgt dat het een HNP is, kun je er met de juiste oefeningen en juiste houding namelijk nog heel erg veel zelf aan redden.

Toegevoegd na 15 uur:
Krijg je een verkeerde diagnose mee, dan kan met name de fysiotherapeut veel schade aanrichten door je verkeerde oefeningen te laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, maar ik hoop dat de arts evAlueert en niet evOlueert (dat lijkt me heel wat anders, haha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat me in te prenten "ik moet NIET schrijven evolueren maar evAlueren " maar wat gebeurt er dan JUIST .. ?
:-( ;-)
Thanx voor de plus :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een perfecte uitleg! +1

Andere antwoorden (2)

Het stopt de ontsteking. Pijn als gevolg daarvan komt niet terug na stoppen medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diclofenac is een pijnstiller, geen behandeling, daarom doet het nu ook geen pijn. Ik heb het een tijdje ook gekregen van de huisarts met het advies: gebruik het alleen als het nodig is (dus als je last hebt van de pijn). het ligt dus aan jezelf om te kijken of het gaat zonder de diclofenac, anders moet je weer naar de huisarts gaan, denk ik.