Hoe werkt Conjugated Linoleic Acid (CLA)?

CLA moet je 3x per dag innemen na elke maaltijd. Is het dan zo dat wanneer je eet en je achteraf CLA inneemt dat er dan minder vet van het eten door het lichaam wordt opgenomen? Dat zou dan betekenen als ik in de ochtend bijvoorbeeld slechts 1 boterham zou eten dat het dan zonde zou zijn om CLA daarna in te nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Hoewel in enkele studies met proefdieren wel een daling van het lichaamsvet en in het bijzonder van het abdominale vet werd waargenomen bij inname van CLA, is bij mensen geen effect van CLA op het lichaamsgewicht gevonden.
Mocht je er toch in willen geloven dan wordt geclaimd dat CLA de vetzuuraanmaak zou remmen, waardoor stoffen die normaalgesproken in vetzouden worden omgezet nu in eiwitten worden omgezet en glycogeen. Eiwitten zijn belangrijk voor onder andere spieropbouw en glycogeen is een reserveopslag van suikers in je lever en spieren.
Als je echt maar 1 boterham eet, heeft je lichaam sowieso alle energie nodig die daarin zit voor je normale metabolisme. Er zal geen energie gebruikt worden voor reserveopslag in de vorm van vet. Kortom, wanneer je slechts 1 boterham eet is CLA een verspilleng van geld.