Is het verstandig om tegen je slaap te strijden

Ik wil proberen 1 dag niet te slapen, is er kans dat ik dood kan gaan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geen probleem. Je lichaam kan meer hebben dan je denkt. Zit je er aan te denken om bij een legeronderdeel te gaan en wil je weten wat geen slaap met je doet? Omdat je het daarom wilt uit proberen? Ik heb jaren geleden een eindoefening moeten doen bij een bepaald legeronderdeel. Dat was een week ellende, een hellweek. De eerste twee nachten totaal niet geslapen, meer dan 48 uur op de been, de nachten erna niet meer dan 45 minuten per nacht. Geloof me, dan wordt het pas een verschrikking. De eerste fase waarin je zult verkeren is een normale vermoeidheid. Je gaat gapen en zeker als je binnen zit zul je wat branderige ogen krijgen. Je gaat scheten laten bij het leven. Je darmen reageren er echt op geen slaap krijgen. Je bent wat minder scherp, maar afhankelijk van jouw conditie is dit echt goed te doen en je krijgt er, behalve misschien pijn in de kaken van het gapen, niets van. Na 24 uur wordt het minder. Je gaat zoals wij het noemden, guppen. Staat voor GevechtsUitPutting bij defensie. En dit vond ik minder prettig. In het donker ga je echt hallucineren. Ik heb echt vanalles voorbij zien komen in het donkere bos tijdens die bivak week. Je ziet bomen voor bushaltes aan, de sergeant als serveerster, heuvels als partytenten etc etc. Na meer dan 50 uur, ga je gewoon in slaap vallen. Ik heb letterlijk slapend gewandeld. Zonder gekheid, je bent dan zo in het ritme van het marsen dat je gewoon al lopend in slaap donderd. En of een geven moment schrik je weer wakker omdat je met jouw spullen en al in de greppel ligt. Maar goed, 24 uur kan echt geen kwaad. Maar ga niet onvoorbereid zonder toezicht het een weekje proberen zoals ik heb ervaren. Bij mij was er continue een hospik bij onze eenheid aanwezig, die ons echt wel in de gaten hield. Nu moet ik er niet meer aan denken, denk dat ik nu, heel wat jaartjes verder, niet eens de 24 uur volmaak. :-)

Nee joh, van een dag niet slapen ga je echt niet dood. Je wordt er alleen slaperig van.

Nee dat is er niet 1 dag niet slapen is niet moeilijk. Je kan op z'n ergst in slaap vallen.

Dat kun je rustig doen, van 1 dag niet slapen ga je bij mijn weten nog steeds niet dood Maak er alleen geen gewoonte van, zou ik je aanraden

Nou, eerlijk is eerlijk, die kans is er. Afgezien van ongelukken kunnen er opeens nare acute ziekten opdoen. Het is niet anders. Maar dat geldt voor een ieder van ons, en of je nu een keer een etmaal niet slaapt zal daar geen verschil in maken. Misschien alleen dat je suf en versuft bent en daardoor onder een auto loopt of van een trap valt.

Het is niet verstandig om tegen slaap te strijden. Je lichaam laat je weten dat het rust nodig heeft en dat is niet voor niks. Niet alleen je lijf maar ook je geest moet nieuwe krachten opdoen. Waarom zou je 24 uur opblijven als dat niet ergens voor nodig is? Je zult er niet aan doodgaan, maar het is echt niet nuttig.

Het hangt er vanaf hoe lang je het uit wilt houden en hoe goed je conditie is. Als je 1 dag niet wilt slapen is er geen kans dat je dood kan gaan mits je een normale conditie hebt, als je tenminste geen andere rare activiteiten van plan bent. Er zijn wel situaties bekend van mensen die het langer dan een week geprobeerd hebben uit te houden en die daardoor gek werden en hallucinaties kregen. Tweekaz.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Tripp

theoretisch gezien wel ja. in principe kan een mens elk moment overlijden dus ook op het moment dat jij jezelf wakker gaat houden. overlijden door een slaaptekort.... daar moet je toch echt langer voor wakker blijven hoor. gezond is het niet natuurlijk, dus ga gewoon slapen als je lichaam rust wil. heb zelf een slaapstoornis, en kan je verzekeren dat je niet het loodje legt als je 3 nachten wakker blijft. echt helemaal mee krijg je de dingen niet meer (letters op de vloer, wazig praten, vol op een muur lopen omdat je een stukje van de film mist, en dat soort dingen) maar dodelijk is het niet. daar moet je NOG langer voor wakker blijven. 10 dagen schijnt genoeg te zijn om het leven te laten.

Het is het verstandigste om altijd naar je lichaam te luisteren. je kan het als je auto zien je hoort een rare piep en je negeerd het dan is er binnenkort misschien iets kapot. Even overdreven natuurlijk want een keer tegen je slaap ingaan kan volgens mij niet kwaad.

Er is helemaal geen probleem met 24 uur niet slapen, het is totaal ongevaarlijk (behalve dan dat je wat onoplettender wordt als je heel moe bent). Ik zou niet gaan rijzen (fiets of auto) als je al lang zonder slaap rond loopt, zelf heb ik ook wel eens gedaan. Ik raad je aan om voor een leuke afleiding te zorgen zodat je niet alsnog in slaap valt. Succes met opblijven :)

Ongeveer een jaar geleden (kan ook iets later of vroeger geweest zijn) is er een artikel verschenen i.v.m. een wetenschappelijk onderzoek waaruit bleek dat een nacht niet slapen de kans op diabetes sterk verhoogde. (Ik dacht door een Nederlands onderzoeksteam.) Hoe ze ooit die link hebben kunnen leggen is mij een raadsel. Als je even googlet vind je het artikel misschien nog ergens. Toegevoegd na 3 minuten: Hierbij de link.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Gezondh...

Jou lichaam heeft slaap nodig om te herstellen. Het is nodig voor het verwerken van gebeurtenissen (mentaal). En voor het aansterken/herstel van je lichaam (fysiek) Maar ook voor het herstel van de weerstand. Als je zo lang wakker blijft loop je eerder ziektes op. Je weerstand gaat achteruit maar dood zul je er niet aan gaan.

Bronnen:
http://www.lerenslapen.nl/page/1495/nachtrust.html

De vraag is waarom je dat wilt doen! Als je dat gewoon wilt doen voor de lol, dan maar beter niet. Maar zo'n gelegenheden komen wel vaker voor hoor. Een nachtje stappen tot 7 u 's ochtends, een lange reis maken met het vliegtuig, een kindje hebben dat de hele nacht huilt... Maak je dus maar geen zorgen, maar zorg dat je de rest van de week goed slaapt (8u per nacht is zo ongeveer een gezond gemiddelde!)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100