Hoe kan het dat door antidepressiva wondjes langzamer genezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar staat er niks over in. ik weet het door eigen ervaring en ervaringen van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohja en op internet kan ik er ook niks over vinden.

Antwoorden (2)

Het is bekend dat bij stress het lichaam minder goed in staat is om zichzelf te gaan genezen.
En bij depressie is er natuurlijk veel stress (geweest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen oorzakelijk bekend verband tussen het gebruik van antidepressiva en de genezing van wondjes.

Misschien wordt het wel eens in een bijsluiter bij een medicijn gezet, dit is dan een resultaat van uitgebreid geneesmiddelenondezoek (voordat het middel 'in de handel' komt). Bij zo'n onderzoek wordt alles in kaart gebracht, zowel objectieve als subjectieve verschijnselen. Als er maar een paar mensen (proefpersonen) zijn die aangeven dat ze het idee hebben dat wondjes moeilijker genezen, dan wordt dit in de bijsluiter opgenomen ('zeldzame bijwerkingen'). Dat heeft vooral ook een juridische achtergrond: je kunt nu niet de fabrikant aanklagen als je wondjes slechter genezen bij gebruik van net middel; ze hebben het immers in de bijsluiter gezet...
Bronnen: